Aurinkosähköbiili on arvokas diili

Viime viikolla uutisoimme, että Valmet Automotive on sopinut valmistavansa saksalaiselle Sono Motorsille yli 250 000 Sion-sähköautoa seitsemän vuoden aikana.

Tuotanto alkaa Uudessakaupungissa ensi vuoden loppupuoliskolla.

Ensi vuonna tehdään tällä tietoa vain joitakin tuhansia Sioneja, mutta tavoitteena on nostaa Sion-mallin tuotantomäärä vaiheittain 43 000 autoon vuodessa.

Uusi diili on merkittävä lisäys tehtaalle, jonka peruskuorman turvaa pitkäaikainen Mercedes-Benz-sopimusvalmistus. Uudessakaupungissa kootaan myös hybridi-Mersuja.

Sono Motors sopii täydellisesti Valmet Automotiven strategiaan, kapasiteettiin ja kestävän kehityksen tavoitteisiin. Edistyksellinen aurinkoenergiaa hyödyntävä Sion nostaa Uudenkaupungin autotehtaalla täyssähköautojen tuotannon aivan uudelle tasolle, sanoi toimitusjohtaja Olaf Bongwald.

Täyteen ladatulla akulla Sionin ajomatkaksi kerrotaan noin 300 kilometriä.

Osan matkaa pääsee aurinkosähköllä, koska auton koripintoihin tulee satoja aurinkopaneeleja.

Autoilu sähköistyy kiihtyvällä tahdilla.

Tämän vuoden tammi-maaliskuussa Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista enää joka kolmas kulkee vain bensalla tai dieselillä. Joka kolmas on ei-ladattava hybridi. Ja joka kolmas ladattava hybridi tai täyssähköauto.

Uusista työsuhdeautoista jo melkein puolet on ladattavia. Se näyttää selvästi suuntaa.

Sähköautot ovat vielä melko kalliita. Sionin ennakkohinta jää vielä alle 30 000 euron.

Uudenkaupungin tehtaalla sähköautoja on valmistettu sarjatuotantona jo pitkään. Valmet Automotive uskoo edelläkävijän aseman hyödyttävän yritystä, kun automaailma sähköistyy.

Yritys on investoinut paljon myös sähköautojen akkujärjestelmien valmistukseen. Se lisää osaamista ja vahvistaa sähköistä brändiä.

Aurinkosähköautojen valmistus ei ainakaan haittaa työvoiman houkuttelua Uuteenkaupunkiin.

Uudelle bisnekselle, johon liittyy uutta teknologiaa, on syytä toivoa hyvää menestystä. Siitä kun hyötyisi koko Lounais-Suomi.