Autojen romutusikä on edelleen korkea

Suomessa kierrätettiin vuonna 2021 enemmän ajoneuvoja kuin koskaan autoilevan Suomen historiassa, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.

Yli 100 000 ajoneuvon raja rikkoutui jo marraskuussa.

Koko vuonna kierrätettiin yhteensä 106 388 ajoneuvoa eli kasvua oli 33 prosenttia. Näistä henkilöautoja oli 97 068. Tämä on 34 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.

Henkilöautoja päätyi viime vuonna kiertoon ennätysmäärä lähes jokainen kuukausi, yhteensä 24 564 autoa edellisvuotta enemmän, ilmenee puolestaan Suomen Autokierrätys Oy:n tiedotteesta.

Syy löytyy rahasta. Metallien maailmanmarkkinahintojen nousun lisäksi tietoisuuden lisääntyminen esimerkiksi valtion romutuspalkkiosta on toiminut ihmisiä innostavasti.

Autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa ja myös Satakunnassa yli 21 vuotta. Autokannan uudistumisen näkökulmasta autojen pitäisikin kiertää paljon nopeammin. Esimerkiksi muissa pohjoismaissa romutusikä on keskimäärin 16–18 vuotta.

Tuoreempi autokanta on sekä vähäpäästöisempi mutta myös usein liikenneturvallisempi.

Autojen maahantuojat huolehtivat autojen kierrätyksestä tuottajayhteisönsä Suomen Autokierrätyksen kautta. Romuajoneuvojen vastaanottopisteitä on Suomessa lähes 300. Raumalta ja Eurajoelta Suomen Autokierrätys Oy:n verkostoon kuuluu viisi yritystä. Huolehtimalla romutettavaksi päätyvän auton viralliseen vastaanottopisteeseen autoilija voi varmistua siitä, ettei ikäviä yllätyksiä myöhemmin synny.

Esimerkiksi ajoneuvoverot katkeavat lopullisesti vain virallisesta vastaanottopisteestä saadulla romutustodistuksella.

Vastaanottopiste käsittelee romuauton poistamalla siitä muun muassa erilaiset nesteet, akut, katalysaattorin, renkaat ja vaaralliset osat. Autosta irrotetaan myös uudelleen käyttöön meneviä purkuosia.

Jäljelle jäävä auton runko murskataan ja materiaali jaotellaan kierrätystä ja uudelleen käyttöä varten. Kaikkiaan autossa olevien materiaalien kierrätysaste on noin 95 prosenttia eli juuri mitään ei mene hukkaan.