Autotehtaiden kilpa-ajo tulevaisuuteen

Valmet Automotive on ollut etujoukoissa autoteollisuuden suuressa mullistuksessa. Autoilun sähköistyminen on viime vuodet ollut yhtiön strategian ytimessä.

Valmet Automotive kokoaa Uudenkaupungin tehtaallaan myös sähköautoja päämiehelleen Daimlerille. Yhtiö on myös perustanut akkutehtaan Saloon ja Uuteenkaupunkiin.

Uudessakaupungissa ollaan hyvissä asemissa, kun kilpajuoksu tulevaisuuteen kiihtyy.

Euroopan komissio esittää, että vuonna 2035 kaikkien uusien autojen pitäisi olla täysin päästöttömiä. Voi asian toisinkin ilmaista: uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään. Vanhoja autoja toki saisi jatkossakin käyttää ja myydä.

Maanantaina autotehtaalta saatiin taas mielenkiintoisia uutisia. Yhtiö on allekirjoittanut hollantilaisen Lightyearin kanssa aiesopimuksen sähköautojen valmistuksesta.

Kaksi vuotta sitten esitelty prototyyppi on saavuttanut yli 700 kilometrin ajomatkan yhdellä latauksella. Aurinkokennot autossa kuulostaa tosi hienolta.

Sopimus on tarkoitus tehdä elokuussa. Uudessakaupungissa valmistettaisiin alkuun vajaa tuhat Lightyear One -autoa. Niitä myydään 150 000 euron ennakkohintaan. Toimitusajaksi kerrotaan kesä 2022.

Lightyear on pieni firma auto-alalla. Viisi vuotta sitten perustettu yhtiö työllistää vasta reilut 200 ihmistä.

Rajusti kilpaillussa autoteollisuudessa keskittyminen on ollut iso trendi. Markkinan nopea muuttuminen avaa mahdollisuuksia start up -firmoillekin. Vastaavia esimerkkejä piisaa muilta toimialoilta.

Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald kehuu Lightyearin katsovan ja ajattelevan eteenpäin. ”Seuraavan askeleen täytyy olla, kuinka voimme ajaa mahdollisimman energiatehokkaasti, jos haluamme pitää kiinni ilmastotavoitteista”, sanoo Bongwald.

Arvailujen varassa on vielä, pystyykö Lightyear valtaamaan markkinaa ja tekemään sen kannattavasti.

Valmet Automotiven yritysbrändiä tämä avaus vahvistaa entisestään. Yhtiö pysyy kehityksen keskiössä ja oppii varmasti paljon uutta hyödyllistä.