Brexit ja kauppasodat selätettiin, koronaa ei

Uutisia maanantain aamupäivältä: Suomessa jo 30 koronavirustartuntaa ja lisää tulee, Finnair peruu toistaiseksi kaikki lentonsa Italiaan, öljyn hinta romahti, pörsseissä paniikki ja osakekurssit rajussa laskussa, kestääkö valtion kassa heikkenevän talouskasvun ja koronaviruksen yhteisiskun?

Näyttää ilkeän todennäköiseltä, että korona tekee sen, mitä pidempään julkisuudessa pyörineet uhkat eivät kyenneet tekemään.

Esimerkiksi brexit ja kauppasotien riskit maailmantalous pystyi selättämään, mutta koronaviruksen leviäminen käänsi pitkään jatkuneen talouskasvun laskuun.

Kun Kiina aivasti, Suomi alkoi oireilla.

Tässä lehdessä on kerrottu muun muassa siitä, että Raumalla rakennettavaan laivaan on tulossa tärkeitä laitteita Kiinasta ja että konttipula voi vaikeuttaa Rauman sataman toimintaa.

Matkustamista Aasiaan ryhdyttiin rajoittamaan. Monissa yrityksissä alettiin varautua mahdolliseen epidemiaan.

Kun Italia yskäisi, Suomi alkoi sairastaa.

Ihan kirjaimellisesti, sillä useimmat Suomessa todetut koronatartunnat ovat italialaista alkuperää.

Mutta myös kuvaannollisemmin, sillä nyt on selvää, että virus tulee aiheuttamaan suuria taloudellisia menetyksiä myös meillä.

Tuoreimmat ennusteet Suomen talouskasvusta tänä vuonna näyttävät jo nollaa.

Se on huono uutinen, jonka vaikutuksia ei kukaan pakoon pääse. Nollakasvu kun heikentää työllisyysnäkymiä sekä lisää painetta säästöihin ja veronkorotuksiin.

Ikävä kyllä, jopa taantuman uhka on nyt todellinen.

Se on edessä, mikäli tuotanto- ja kuljetusketjuihin tulee pidempiä stoppeja ja ihmiset vähentävät palveluiden ostamista.

Virusvaikutuksille erityisen altis ala on matkailu. Se työllistää paljon ihmisiä suoraan ja vielä enemmän välillisesti. Esimerkiksi Turun telakalla rakennetaan jättiristeilijöitä nimenomaan matkailun tarpeeseen.

Vieläpä Suomen valtion vientiluottojen ja -takuiden mahdollistamana.