Brittien murheet edessä Suomessakin

Sitä saa mitä tilaa, on kommentoitu Britanniasta kantautuneita uutisia. Polttoainepula näkyy bensa-asemilla, mutta myös tyhjinä hyllyinä ruokakaupoissa ja apteekeissa.

Pääministeri Boris Johnson joutui myöntämään, että mahdollisesti tilanne ei korjaannu edes jouluun mennessä. Kuljetusketjujen kuntoon saaminen vienee kuukausia.

Britannian teille tarvittaisiin noin 100 000 rekkakuskia lisää. Hätäapuna aiotaan käyttää sotilaiden määräämistä kuskihommiin.

Siitäs saivat, kun erosivat Euroopan unionista, sanovat monet. Toiset vieläpä vahingoniloisesti.

Brexit onkin ilmeinen syy akuuttiin pulaan ammattikuljettajista. Pienipalkkaisista vierastyöläisistä haluttiin eroon. Siksi monet kuskit ovat palanneet Manner-Eurooppaan.

Brexitin lisäksi tilannetta hankaloittavat koronatartunnat ja -altistumiset sekä koronalomautustuet, jotka ovat pitäneet matalapalkkaisten alojen työvoimaa kotona.

Suomea brittien murheet liippaavat sikäli, että työvoimapulasta puhuttiin saarivaltakunnassa paljon jo ennen koronaa ja brexitiä.

Rekkakuskien ja lihanleikkaajien lisäksi tarvittaisiin paljon lisää työntekijöitä muun muassa hotelli- ja ravintola-alalle, maatalouteen, elintarviketeollisuuteen, rakennustyömaille sekä hoito- ja hoiva-alalle.

Otsikoihin nousi esimerkiksi uhka, ettei joulupöytiin saada tarpeeksi lihaa. Brexitin takia itäeurooppalaisia teurastajia ja lihanleikkaajia on lähtenyt maasta.

Tutulta kuulostaa, EU-eroa lukuun ottamatta. Brexit toi selvästi esille sen faktan, että ilman vierastyöläisiä Länsi-Euroopan maat eivät nykyisin kerta kaikkiaan pärjää.

Myös Suomessa tarvitaan lisää osaajia ja tekijöitä kaikille edellä mainituille aloille, ja monille muillekin.

Koulutus- ja työperäisen maahanmuuton kasvattaminen näyttääkin olevan välttämätöntä, kun kuitenkin haluamme pitää kiinni saavutetusta elintasosta.

Kotouttamisessa vain pitää pystyä paljon parempaan. Petrattavaa on edelleen myös vierastyöläisten asumis- ja työjärjestelyissä.