Halpa kruunu työntää autoja Ruotsista

Kahden viime vuoden aikana Suomeen tuotiin noin 90 000 käytettyä henkilöautoa. Tuonti on suunnilleen tuplaantunut kymmenen vuoden takaiseen verrattuna.

Mittaluokasta saa kuvaa, kun rinnalle otetaan uusien henkilöautojen myynti: viime vuonna reilut 96 000.

Myös pakettiautoja tuodaan paljon maahan käytettynä.

Trafin tilastojen mukaan käytettyjen autojen tuonti on jatkunut vilkkaana myös tänä vuonna: yhdeksässä kuukaudessa 34 000.

Suosituin tuontimaa on nykyisin ylivoimaisesti Ruotsi, josta Suomeen hankittiin liki 23 000 käytettyä henkilöautoa.

Ruotsi on ohittanut aiemman suosikkimaan Saksan. Viime vuonna Saksasta tuotiin reilut 12 000 käytettyä henkilöautoa.

Muutosta selittäviä tekijöitä ovat ainakin kruunun kurssi ja Ruotsin vaihtoautomarkkinan ylitarjonta.

Saksalaismallit hallitsevat kuitenkin edelleen käytettyjen tuontia. Yleisimpiä merkkejä ovat Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Volkswagen, Toyota ja Audi.

Käytettynä maahantuodut autot poikkeavat merkittävästi uutena ensirekisteröitävistä. Keskipäästöt ovat selvästi korkeampia ja dieselkäyttöisten menopelien osuus edelleen suuri.

Käytettynä maahantuotujen autojen keski-ikä on seitsemisen vuotta, ja mittarissa on keskimäärin vähän yli 100 000 ajokilsaa.

Pelkästään suomalaisesta ilmiöstä ei muuten ole kyse. Päinvastoin. Esimerkiksi Irlantiin ja Hollantiin ostetaan isoja käytettyjä autoja ulkomailta vielä enemmän kuin Suomeen.

Ostajalle käytetyn tuontiauton suurin houkutin on hinta. Samalla rahalla ulkomailta saa usein isomman ja paremmin varustellun kulkupelin.

Kansallisessa katsannossa tilanne näyttäytyy hieman toisenlaisena: suomalainen autokanta vanhenee.

Viime vuoden lopulla liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä ylitti jo 12 vuotta.

Ilmaston kannalta on huonompi homma, jos tuohon synttärikakkuun tulee lisää kynttilöitä. Pois pitäisi saada.