Hätäilmoitukset jälleen nousussa

Ei taida tässä maailmassa olla tällä hetkellä asiaa tai ihmistä, jonka elämään korona ei jollakin tavalla vaikuta.

Hätäkeskuslaitoksen arjessa korona on näkynyt hätäpuheluiden vähenemisenä, mikä voi tuntua nopeasti ajateltuna jopa omituiselta.

Taustalta löytyy yksinkertainen syy – poikkeustila.

Hätäkeskukset vastaanottivat tammi-kesäkuun aikana 1 347 000 hätäilmoitusta. Vastaava luku oli viime vuonna 1 410 300.

Hätäkeskustietojärjestelmään kirjatuista tehtävistä viisi yleisintä tehtävälajia olivat sairastuminen, kaatuminen, rintakipu, ilkivalta ja häiriökäyttäytyminen sekä hengitysvaikeus.

Koronakriisi vähensi kaikenlaista liikkumista ja sai samalla ihmiset toimimaan aiempaa varovaisemmin. Keväällä erityisesti terveystoimeen liittyviä hätäilmoituksia oli edellisvuoteen verrattuna vähemmän.

Kesää kohti hätäilmoitusten määrä alkoi jälleen nousta, kun poikkeusolojen suosituksia lievennettiin. Myös aurinkoinen ja lämmin sää houkutti ihmisiä raskaan kevään jälkeen ulkoiluun ja liikkumiseen.

Koronakriisin vaikutukset näkyivät kuitenkin toimialojen tehtävämäärissä eri tavoin. Ensihoidon osalta tehtävämäärät kääntyivät laskuun, mutta muiden viranomaisten, esimerkiksi poliisin, kohdalla tehtävämäärät kasvoivat. Sosiaalitoimelle välitetyissä tehtävissä tapahtui suhteellisesti eniten kasvua noin yhdeksän prosenttia.

Myös ikuiseen virheellisten soittojen ongelmaan korona toi hetkellisen parannuksen. Niiden määrä laski alkuvuonna noin 70 000 soitolla. Virheellisiä soittoja tuli reilu 335 000 kappaletta, joista asiattomia ja ilkivaltaisia oli noin 24 000.

Vaikka perunankeitto-ohjeiden kyselijät ovat jo vähentyneet, soittaa hätäkeskukseen edelleen ihan liian moni ihminen kysyäkseen neuvoa siihen, minne pitäisi soittaa.

Terveysasioissa pientä apua tilanteeseen on tuonut valtakunnallinen päivystysapunumero 116 117. Numerosta saa neuvoja äkillisiin terveysongelmiin. Ammattilainen ohjaa soittajan oikeaan hoitopaikkaan tai antaa ohjeita. Satakunnassa numero otettiin käyttöön toukokuussa.