Henkilöjuna ei liiku ilman verorahaa

Rauma on todennäköisesti tärkein suomalaiskaupunki, johon ei junalla pääse (LS 9.6.). Täällä on isoja työllistäviä teollisuusyrityksiä, tuhansia opiskelupaikkoja ja matkailukohteita.

Ilman henkilöjunayhteyttä on Suomessa vain pari Raumaa suurempaa kaupunkia. Olennainen ero on, että niistä pääsee noin tunnissa bussilla Helsinkiin, aamusta iltaan.

Raumalla haaveet henkilöjunan paluusta ehdittiin jo melkein haudata. Kuoppaa kaivettiin ja kantajat verryttelivät.

Onneksi muutamat sinnikkäät vaikuttajat jaksoivat uskoa, että yli 30 vuoden tauon jälkeen Rauma voidaan junakartalle palauttaa.

Nyt näyttää täysin mahdolliselta, että Rauman asettama tavoite voi toteutua: aamuksi Tampereelle tai Helsinkiin ja illaksi takaisin. Ja sama tietysti toiseen suuntaan.

Ei kannata millään, sanovat monet. Oikeassa ovat. Lipputulot eivät riitä pitämään henkilöjunia liikkeessä Rauman ja Kokemäen välillä.

Yhteiskunnan tukea tarvitaan, se on selvä.

Tämä on kuitenkin henkilöliikenteessä enemmän sääntö kuin poikkeus.

Pori–Tampere-reitti ei kannata lipputuloilla. Se on valtion tukemaa velvoiteliikennettä. Valtio on myöntänyt VR:lle yksinoikeuden henkilöjunaliikenteeseen nykyisille reiteille. Pakettiin kuuluu julkisen palvelun velvoite.

VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kertoi, että jopa pääkaupunkiseudun vilkkaassa lähiliikenteessä lipputulot kattavat vain puolet kustannuksista.

Rauman rata on kunnossa, onhan sataman ja metsäteollisuuden tavaraliikenne kolistellut menemään kaikki nämä vuodet taukoamatta. Rauman tilaamat selvitykset osoittavat, että henkilöjunia saa sopimaan tavaraliikenteen sekaan.

Kalustokaan ei ongelmaksi muodostu. VR on joka tapauksessa uusimassa 1970-luvun lähijunansa. Niitä tilataan tarpeen mukaan.

Lopulta puhutaan vain rahasta ja tahdosta. Tällä tietoa tarve on 1,7 miljoonaa euroa vuodessa. Ei mahdoton hinta.