Henkilöjunaa ei saada Raumalle lähivuosina, mitä voitaisiin tehdä odoteltaessa?

Viimeisimpien tietojen mukaan henkilöjunaliikenne Rauman ja Kokemäen välille tulisi toteutumaan seuraavan kymmenen vuoden aikana, mutta ei kuitenkaan seuraavien lähivuosien aikana.

Satakunnassa ja varsinkin yhteysvälin kunnissa on herännyt voimakas halu ja tarve liikenteen pikaiseen käynnistymiseen. Mitä siis voitaisiin tehdä sillä välin, kun junaliikennettä odotellaan? Jos jätetään rataan ja liikennöintiin liittyvät pakolliset tulevaisuusinvestoinnit, kuten seisakkeet, pois laskuista, ajatusleikin ulkopuolelle.

Voitaisiin simuloida ihan käytännössäkin yhteysvälin henkilöjunaliikennettä kumipyöräliikenteellä. ”Juna” lähtisi Raumalta tai vaihtoehtoisesti jo Eurajoelta ja kulkisi Rauman ja Euran kautta Kokemäelle liityntäliikenteeksi Pori-Tampere-Pori junavuoroihin Rauman kaupungin teettämän henkilöjunaliikenneselvityksen mukaisesti. VR:n kanssa voitaisiin sopia lippuyhteistyötä siten, että matkustajat voisivat ostaa lippunsa VR:n lipunmyynnin kautta saumattomasti ja mutkattomasti osana junamatkaa Tampereelle tai muualle Suomeen.

Alkuun voitaisiin lähteä liikkeelle maltillisesti pienellä bussikalustolla, kuten esimerkiksi 20-paikkaisella laadukkaalla pikkubussilla. Liikennöintikustannukset olisivat hyvin maltilliset saavutettavuuden lisääntymisen verrattuna. Jos ajatellaan, että yhteydet pelaisivat vuoden jokaisena päivänä, kustannusarvio olisi luokkaa 150 000 – 2 000 000 euroa (alv.0%) vuodessa riippuen halutusta palvelutasosta.

Lippujen hinnat matkustajille tulisi myös pitää mahdollisimman alhaisena, jotta saavutettaisiin mahdollisimman suuri matkustajamäärä ja pystyttäisiin esittämään käytännössä, tehtyjen selvitysten lisäksi, LVM:lle, että kysyntää liikenteelle on.

Maksajiksi kokeilulle voisivat ilmoittautua ainakin Rauma, Eurajoki ja Eura. Uskoakseni myös valtio voisi tulla mukaan talkoisiin.

Ei puhuta siis kovinkaan suuresta panostuksesta yhtä maksajaa kohden.

Miten tätä nyt sitten edistettäisiin? Käynnistettäisiin mahdollisimman pian neuvottelut asianosaisten kuntien sekä Varsinais-Suomen ELY:n kanssa liikenteen hankkimiseksi sekä samaan aikaan neuvottelut myös VR:n kanssa lippuyhteistyön aikaan saamiseksi. Liikenne voitaisiin aloittaa esim. kesäkuun 2022 alussa, kun turistit valtaavat taas Vanhan Rauman kadut.

Kesää odotellessa,

Risto Peltonen

Turun kaupungin liikennepalvelupäällikkö