Hyväkuntoista tietä kuopasta toiseen

Taas kerran tuli osoitettua, että tilasto ja käyttäjäkokemukset ovat koko lailla eri linjoilla.

Nyt tilastokukkasen on julkaissut Väylävirasto, jonka mukaan Suomen tieverkosta hyvässä tai jopa erittäin hyvässä kunnossa on tiekilometreistä yli 60 prosenttia.

Klikkaus karttaan kertoo vielä hurjempaa. Rauman seudun teistä valtaosa paistaa vihreällä värillä, eli on kunnoltaan hyvää.

Vihreää vilkkuu pääosaltaan jopa Unajasta Pyhärantaan johtava väylä.

Yhteys saa esimerkiksi tekstaripalstalla runsaasti kansalaispalautetta kehnon kuntonsa vuoksi.

Tätä hyväkuntoista tietä ajetaan kuopasta ja töppäreestä toiseen pahimpia monttuja väistellen.

Pyhärannantielle tehtiin viime viikolla paikkauksia. Hölmöläisten hommaa. Reikä jäi keskelle paikkaa monessa kohtaa.

Pelkkä päällystäminen ei riitä, tarvitaan kunnon pohjatyöt.

Suomessa valtion ylläpitämiä päällystettyjä teitä on noin 55 000 kilometriä.

Kahteen huonoimpaan luokkaan tästä kuuluu vain noin 7 600 kilometriä.

Näin väittävät tilastot.

Ammatikseen tietä käyttävät vakuuttavat todellisen luvun olevan tätä huomattavasti suuremman.

Tilastoharhaa lisää vielä käytettävä laskutapa. Esimerkiksi kilometri nelikaistaista moottoritietä näkyy tilastossa neljänä kilometrinä hyväkuntoista tietä.

Samanmittainen pätkä kaksikaistaista kanta- tai yhdystietä otetaan mukaan vain yhteen kertaan.

Tämä nostaa selkeästi hyväkuntoisten osuutta, ja kuopasta toiseen körötellään taajamien ulkopuolella jatkossakin.

Väylävirastostakin myönnetään, ettei kuntotilasto kaikin osin ole ajantasainen.

Nelinumeroiset yhdystiet tarkastetaan pääsääntöisesti vain neljän vuoden välein. Siinä ajassa olosuhteet ehtivät muuttua.

Hallitus on luvannut lisää rahaa teiden kunnostamiseen ja päällystämiseen. Lisämiljoonilla päästään korjausvelan lyhentämisessä vaivaiseen alkuun.

Sitä odotellessa tyydytään liikenneturvallisuutta parantamaan nopeusrajoituksia laskemalla.