Itämeri huolettaa ilmastoa enemmän

Vetyauto on ainoa päästötön auto, ja sekin riippuu vedyn valmistuksesta.

Ladattavat täyssähköt eivät ole nollapäästöisiä. Sähkön tekeminen tuottaa päästöjä. Akkutoimiset sähköautot tulevat olemaan automaailman välimalli.

Täyssähköauton hiilidioksidipäästö on noin neljänneksen polttomoottoriin verrattuna.

Suomi ei ole sähköntuotannon suhteen omavarainen. Sähköä tuodaan rajojen takaa. Länsipuolelta tuotu on vesivoimaa, eli se on puhdasta. Idästä tulee 1 500 MW teholla kaikkea muuta kuin puhdasta sähköä.

Tähän sopii esimerkki omasta työhistoriasta. Vuosituhannen vaihteen jälkeen olin Itä-Virossa ottamassa uusia voimalaitosyksikköjä käyttöön. Ne korvasivat vanhoja venäläisiä voimalaitoskattiloita. Työmaalle aurinkoisena aamuna ajettaessa (yli 20 km matkaa) oli taivaanranta aina vaaleanruskea.

 Uusien kattiloiden käynnistyttyä (ja vanhojen pysähdyttyä) taivaanranta täysin kirkas. Tunne oli sanoinkuvaamattoman upea ja olin ylpeä työstämme. Ja tässä oli kyse vain 200 MW tehosta.

Ja ei, en ole sähköautoja vastaan. Ne ovat mainio keino puhdistaa taajamien ilmaa, mutta hypetys niiden ylivoimaisuudesta ei ole totta. Sähköauton voisin itsekin ostaa kaupunkiliikenteeseen, mutta rahaa pitäisi ensin löytää jostain.

Miksi kirjoitin tämän? Ilmasta täytyy pitää huolta, mutta Suomessa puhutaan muutaman mg/Nm3 pitoisuuksien alentamisesta, kun maailmalla tuupataan surutta yli 10 000 mg/Nm3 pitoisuuksia piipusta ulos.

Olen Suomessa paljon enemmän huolissani Itämeren tilasta, kuin ilmastosta. Itämereen voimme itse vaikuttaa, ilmastoon käytännössä emme.

Ja se toinen asia koskee kuntavaaleja. Ehdokas Markku Malmsten kirjoitti pelkkää haukkumista persuista. Jos se hänen oloansa helpottaa, niin suotakoon moinen helpotus. Itse koitan kitkeä kiusaamista pois.

Mika Korteniemi

kuntavaaliehdokas (ps.), Rauma