Muutamia kommentteja Jaakko Varimaan lauantaina Länsi-Suomessa julkaistuun kolumniin j/m Polariksen hankinnasta.
Liikennevirasto jäänmurron tilaajana, esitti ministeri Merja Kyllöselle vuonna 2012, että valtio hankkisi uuden jäänmurtajan uudella konseptilla.
Esitykseen oli kaksi syytä. Liikennevirasto halusi ensiksi saada selville jäänmurron todelliset kustannukset.
Tähän päästäisiin, jos Suomen valtio omistaisi murtajan ja jäänmurtajan operointi, huolto ja miehitys kilpailutettai-siin.
Toiseksi haluttiin jäänmurtaja, joka selviytyy normaali talven avustuksista sekä Perämerellä että Porin edustalla.
Nykyiset monitoimimurtajat eivät tähän pystyneet talven 2010 jääolosuhteissa huimista päivärahdeista huolimatta.
Ministeri Merja Kyllönen piti esitystä hyvänä ja hanke päätettiin toteuttaa, olihan Liikenneministeriö vaatinut kilpailun avaamista jäänmurrossa viimeiset kymmenen vuotta.
Politiikassa ministerit vaihtuvat.
Vasemmistoliiton Merja Kyllösen tilalle tuli vuonna 2014 Kokoomuksen Paula Risikko, joka noin kaksi kuukautta nimityksensä jälkeen muutti hankkeen.
Liikennevirasto saisi valvoa aluksen rakentamisen, mutta valmistumisen jälkeen Arctia ostaisi aluksen.
Perusteita ei kerrottu. Ideologiat menivät sekaisin. Vasemmiston ministeri Kyllönen kannatti kilpailun avaamista, mutta kokoomuksen ministeri vahvisti monopolin säilymisen.
Hyvä, että saatiin uusi jäänmurtaja.
Toivottavasti myös jäänmurtotoiminnan kustannuksia seurataan tarkasti, ainakin siten, etteivät suomalaiset veronmaksajat rahoita arktisella alueella toimiville öljy- yhtiöille rakennettavia monitoimimurtajia.
Ilmari AroMerikapteeni