Jalonen vastaa: Laadukkaat lähipalvelut on arvovalinta

Eurajoen pitkäaikaisena strategisena ohjenuorana on ollut tehdä kunnasta Satakunnan paras paikka asua ja elää. Tämä on tarkoittanut laadukkaita lähipalveluita, manner-Suomen toiseksi alhaisinta veroprosenttia ja hyviä edellytyksiä yrityselämän tarpeisiin. Käsitykseni mukaan kuntalaiset ovat arvostaneet tätä strategiaa. Eurajoki on vetovoimaisin osa Satakuntaa.

Asukaslukumme nousi viime vuonna poikkeuksena muusta maakunnasta 82 asukkaalla. Uusia yrityksiä tulee kuntaan. Suomen Kuvalehti rankkasi Eurajoen viidennelle sijalle vetovoimaisuudessa maan kaikkien kuntien vertailussa heti pääkaupunkiseudun kuntien jälkeen.

Kokoomuslainen kunnanhallituksen jäsen Hanna Tuominen moitti muita Eurajoen päättäjiä vastuuttomuudesta, ymmärtämättömyydestä ja vastuun pakoilusta kunnan taloudenhoidossa.

Eurajoki teki 2020 noin 700 000€ alijäämäisen tilinpäätöksen. Olen Tuomisen kanssa samaa mieltä siitä, että kunnan talouden on oltava tasapainossa pitkällä aikavälillä ja taloudenhoidossa on oltava koko ajan hereillä. Eurajoki on kerännyt viimeisen 15 vuoden aikana taseeseensa ylijäämää 73m€, mikä ei ole rahaa. Kunnan rahavarat olivat vuodenvaihteessa noin 23m€.

Tosiasiassa toimintakulumme pienenivät lähes miljoonan ja rahavarat kasvoivat noin 600 000€ vuoden 2020 aikana. Kunta lyhensi lainojaan 1,6m€. Vuoden 2020 taseessa oleva alijäämä on pääosin edellisten vuosien korkeista investointitasoista johtuvaa suurta poistojen määrää, joka ei myöskään ole konkreettista rahaa. Toki merkittävä osuus oli myös mm. yllättävillä suurilla lastensuojelumenoilla ja valtion muutoksista johtuvalla kiinteistöverojen muuttuneella maksatusaikataululla. 2,1m€ maksettiin kunnalle vasta vuoden 2021 puolella.

Tuomisen väläyttämään kriisikuntaan päädymme tällä aikataululla taseen osalta 100 vuoden kuluttua. Hänen mukaansa osa päättäjistä näkee työllistämisen kunnan tärkeimpänä tehtävänä. Päättäjät haluavat kuuleman mukaan kiristää veroprosenttia, jotta voidaan nostaa kuntatyöntekijöiden palkkoja ja palkata ihmisiä kunnalle töihin.

Istumme ilmeisesti eri pöydän äärellä! En ole koskaan tavannut Eurajoella yhtään kuntapäättäjää, joka olisi suhtautunut asioihin väitetyllä tavalla.

Viitataanko väitteellä noin 25 vuotta sitten päättäjien tekemään päätökseen 5% Eurajoki-lisästä minimipalkan päälle, jolla lienee tarkoitus ollut rekrytoida kuntaan hyviä työntekijöitä? Kuntapäättäjien on aina hyvä muistaa, että työntekijät ovat niin yrityksen kuin kunnankin voimavara!

Eurajoella ei ole nostettu tuloveroprosenttia 20 vuoteen. On vaikea ymmärtää väitettä, että veroprosentin korotus olisi aina ensimmäinen ja ainoa ajatus?

Kokoomus on perännyt kunnan menojen karsimista. Kuluneen valtuustokauden aikana se on puolueista selkeästi eniten ollut valtuustoaloitteillaan nostamassa menoja. Kyläkoulujen lakkauttamisen lisäksi se ei ole esittänyt juurikaan konkreettisia ehdotuksia menojen karsimiseksi.

On muistettava, että menojen karsiminen tarkoittaa samalla myös palveluiden heikkenemistä. Asioista on vaikea keskustella kun avaukset liikkuvat Tuomisen ilmaisemalla tasolla “kunnalla on paljon mahdollisuuksia tehdä muutoksia”. Säilytetään laadukkaat palvelut ja pidetään talous kunnossa. Kehitetään Eurajokea yhteistyöllä eteenpäin!

Vesa Jalonen
Eurajoen kunnanhallituksen puheenjohtaja (kesk.)
 

Lisää aiheesta

Onko alijäämä arvovalinta?