Joulutervehdys kulkee usein sähköisenä

Parhaillaan vietetään kiivainta joulukorttien kirjoitus- ja lähetyssesonkia.

Viime vuonna suomalaiset lähettivät noin 15 miljoonaa joulukorttia. Tämä oli kahdeksan miljoonaa korttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Pudotuksen taustalla oli osittain viime syksyn postilakko mutta myös se, etteivät ihmiset ole muutenkaan enää lähettäneet perinteisiä kortteja samalla innolla kuin aikaisemmin.

Pudotuksen rajuutta kuvaa hyvin se, että vielä vuonna 2011 joulukortteja lähetettiin yhteensä 40 miljoonaa.

Sähköisen median mukanaan tuomat uudet kommunikointimahdollisuudet ovat tyrkkineet perinteisen korttipostin rotkon reunalle.

Yle kertoo, että Postin mukaan kirjepostin määrästä on hävinnyt 2000-luvulla sähköisen viestinnän takia jopa yli 60 prosenttia.

Kirje- ja lehtikuljetusten vähentyminen on tehnyt vuosittain noin 70 miljoonan euron loven Postin liikevaihtoon.

Posti on siis historiansa suurimmassa murroksessa: kuluttajien tarpeet ovat muuttuneet, digitalisaatio lisääntyy, paperipostimäärät ovat laskeneet kiihtyvällä tahdilla ja kilpailu kiristyy.

Postin toimittamien pakettien määrä puolestaan kasvaa, ja paketit sekä logistiikka tuovat jo yli puolet Postin liikevaihdosta. Posti hakeekin nyt kasvua juuri paketeissa, verkkokaupassa ja logistiikan palveluissa.

Posti aikoo laajentaa esimerkiksi automaattiverkostoaan. Tavoitteena on, että vuoteen 2022 mennessä Postilla on 4 000 pakettiautomaattia ympäri Suomen.

Suomessa on jo nyt erittäin kattava automaattiverkosto, ja jatkossa jopa 85 prosentilla suomalaisista lähin automaatti sijaitsee vajaan kilometrin etäisyydellä kotiosoitteesta.

Samalla automaattien käyttötapoja on tarkoitus laajentaa. Pakettien noutamisen ja lähettämisen lisäksi automaatteja voi jatkossa hyödyntää esimerkiksi raaka-aineiden kierrätyksessä tai vertaiskaupan välittäjänä.