Juhla, joka kuuluu juhannukseen

Raumanmeren juhannus on vakiinnuttanut paikkansa. Nuoren väen suosio on sitä, mitä Rauma tarvitsee.
Raumanmeren juhannus on vakiinnuttanut paikkansa. Nuoren väen suosio on sitä, mitä Rauma tarvitsee. Kuva: Jere Grönberg

Raumanmeren juhannus eli RMJ tekee paluun kahden koronavuoden jälkeen. Tapahtuma on täysi-ikäinen, vuorossa on jo 18. festivaali.

Kahtena edellisenä kesänä juhlaa ei valitettavasti kyetty järjestämään koronarajoitusten vuoksi.

Tänä vuonna pystytään, kokoontumisrajoituksia ei ole. Sen sijaan on varmasti patoutunutta kysyntää.

Monelta on vielä lippu käyttämättä aiemmista perutuista juhlista.

Takavuosina tapahtuma oli huomattavasti isompi kuin nykyään, ehkä jo liiankin iso. Seurasi lieveilmiöitä, joista osa asukkaista ei ollut kovin innoissaan.

Vanha RMJ järjestettiin viimeistä kertaa 2007, jonka jälkeen tapahtuma siirtyi Poriin pariksi kerraksi.

Paluu Otanlahteen tapahtui vuonna 2016 – ja hyvä niin. Järjestelyt ovat olleet toimivia ja tapahtuma kooltaan sopiva.

RMJ on vakiinnuttanut paikkansa Rauman juhannuksessa. Tapahtumalla on merkittävä arvo kaupungille niin talouden kuin maineenkin kannalta.

Erityisen merkittävä juhannusjuhla on Rauman tulevaisuudelle.

Pääkohderyhmä on 18–24-vuotiaat nuoret niin meiltä kuin muualta. Kaupungin imagon kannalta on iso juttu, että nuorta väkeä virtaa kaupunkiin edes yhdeksi viikonlopuksi.

Suunta on muuten päinvastainen, Raumalta muutetaan pois opintojen ja työn vuoksi, mutta ei enää palata takaisin.

Se, että kaupunki on tuttu rennoista ja hyvin järjestetyistä juhannusjuhlistaan on korvaamatonta markkinointia sille polvelle, joka miettii, mihin asettua elämään, opiskelemaan ja tekemään työtä.

Tällä hetkellä sopimus festivaalialueen vuokraamisesta kattaa vain tämän kesän juhlan.

Kaupungilla ja festivaalin järjestäjällä Sanoma Media Finland Oy:llä on edessä uudet sopimusneuvottelut. Kaupungin onkin kaikin keinoin pyrittävä turvaamaan festivaalin jatkuvuus Raumalla.

”Juhannusjuhla on merkittävä Rauman tulevaisuudelle.”