Viikko sitten Rauman telakalla laskettiin vesille Wasalinen tilaama Aurora Botnia. Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kuvasi vesillelaskua ”ihan loistavaksi jutuksi”, sillä korona on hankaloittanut tätäkin suurta projektia (LS 12.9.).
Vesillelaskulla oli iso henkinen merkitys koronakriisin keskellä.
Vaikeuksista huolimatta projekti on edennyt niin, että matkustaja-autolautta voidaan saada Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen aikataulun mukaisesti ensi keväänä.
Vain muutamia vuosia sitten elettiin synkeämmissä tunnelmissa ja ajateltiin, ettei Suomi välttämättä enää ole maa, jossa laivoja kannattaisi rakentaa, huomautti kansanedustaja Kristiina Salonen Wasalinen vesillelaskussa.
Nyt Rauma voi olla se, joka viestii koko Suomelle, että elämä jatkuu. Vaikka tulevaisuus nyt vielä näyttääkin vähän epävarmalta, se on täynnä työtä, sanoi Salonen.
Hyvä pointti, joka on syytä pitää mielessä.
Tänään perjantaina juhlat jatkuvat RMC:n telakalla, kun Tallinkin tilaaman MyStarin köli lasketaan. Helsinki–Tallinna-reitille tulevan matkustaja-autolautan on määrä aloittaa liikennöinti alkuvuodesta 2022.
Aluksen tuotannon startin aikaan huhtikuussa Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene kertoi Tallinkin tilanteen olevan haastava. Hän puhui MyStarista parempien aikojen symbolina.
Tarvitsemme innovatiivisia ja vihreitä laivoja turvaamaan talouden ja ulkomaankaupan, Nõgene sanoi.
Varustamoiden ahdinko ei vielä helpota.
Syyskuun alussa Tallink-konserni ilmoitti tarpeesta vähentää ja lomauttaa henkilöstöä. Myös kilpailija Viking Line on joutunut turvautumaan koviin sopeutuskeinoihin.
Kesällä elpynyt laivamatkailu nuupahti nopeasti. Tallinkin mukaan syyskuun matkustajamäärä jää hyvin pieneksi.
Matkustusrajoitusten höllentäminen auttaa, mutta vielä on edessä pitkä taival ja kovia kelejä ennen kuin meribisneksen kannattavuus palautuu.
Kölinlaskua voi seurata netissä:
https://vimeo.com/455759009/811b3d12b3
Kello 11.25 päivitetty MyStarin valmistumisaika