Kahden euron kipuraja?

Bensan hinta pompsahti jälleen keskiviikkona Raumallakin yli kahden euron litralta. Monen autoilijan kipuraja ylittyi.

Polttoaineiden hintojen raju nousu on saanut monet yritykset ja kotitaloudet vaikeaan tilanteeseen. Raakaöljyn hinta on kaksinkertaistunut vuodessa, mikä on suurin syy viimeaikaiseen hinnannousuun.

Kuten me tiedämme, Suomi on täysin riippuvainen tieliikenteestä. Liikkumiskustannusten nousu ei ole vain henkilöautoilijoiden ongelma, vaan siitä kärsivät myös joukko- ja tavaraliikenne, ja sitä kautta jälleen kaikki kuluttajat, näin muistuttaa Autoliitto.

Sähköautojen määrä nousee Suomessakin kiihtyvällä tahdilla. Siitä huolimatta täällä ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla.

Suomen teillä liikkuu keskimäärin 12,5 vuoden ikäisiä autoja, joiden arvo on muutamia tuhansia euroja. Vaikka sähköllä ajaminen on edullista, on sähköauton hankkiminen vielä varsin kallista ja siten monen autoilijan ulottumattomissa.

Suomessa 95-oktaanisen bensiinin 1,8 euron verollinen hinta oli marraskuun alussa EU:n tilastojen mukaan unionin kolmanneksi kalleinta Hollannin ja Tanskan jälkeen.

EU:n kireimpiin kuuluva polttoaineverotus osuu kipeästi Suomen kaltaiseen maahan, jossa esimerkiksi henkilöauton käytölle ei ole pienemmissä kaupungeissa ja kylissä vaihtoehtoja.

Liikkumiskustannukset uhkaavat nousta jatkossa entisestään muun muassa EU:n ilmastolakipaketin myötä.

EU:n omien tietojen mukaan esimerkiksi bensiinin hinta nousisi vielä 11 ja dieselin 13 senttiä litralta. Todellista vaikutusta ei kuitenkaan vielä tiedä kukaan.

Mikä tulee olemaan autoilijoiden ehdoton kipuraja polttoaineiden hinnan suhteen, se lienee edelleen mysteeri.

Varmaa on se, että ihmiset tulevat liikkumaan tavalla tai toisella. Se, mihin hinta on jo nyt vaikuttanut, on niin sanotut sunnuntaiajelut. Moni miettii nyt paljon tarkemmin, onko jokainen ajokilometri sittenkään ihan tarpeellinen.