Kaura nokittelee maidolle

Ruotsalainen kauravalmisteita tuottava Oatley kritisoi suomalaisten maidonjuontia laajassa kaurajuomakampanjassa tällä viikolla.

Osana mainoskampanjaa yhtiö on avannut maitomyyttejä käsittelevän verkkosivuston ja julkaisee maidon myytteihin liittyvän kirjasen.

Kampanja on aiheuttanut, jos ei muuta niin, runsaasti keskustelua ja ihmetystä aggressiivisen hyökkäyksen tarkoitusperistä.

Oatleyn mukaan tarkoitus on ottaa kantaa suomalaisen maidontuotannon päästöihin. Suomalaiset maidontuottajat ovat puolestaan tulkinneet kampanjan provokatiivisena hyökkäyksenä maitoa vastaan.

Ja melko rajulta kaurajuomayhtiön mainoskampanja kuulostaakin. Se tyrmää yksi toisensa jälkeen maidon hyvät terveysvaikutukset. Sen mukaan edes lapsien ei tarvitse maitoa juoda, eikä lujien luiden takaa löytyisikään enää maito.

Maito on suomalaisen ravintosuosituksen keskiössä. Ravintosuositukset puolestaan perustuvat vankkaan tutkimukseen. Täysin huttua ne eivät siis voi olla.

Maitotaloustuotteiden tuotannosta, kuten kaikesta ruoantuotannosta, aiheutuu kuormitusta myös ympäristölle. Siksi niin maitotiloilla kuin meijereissä kehitetään toimintaa kohti kestävää kehitystä.

Tutkimusten mukaan esimerkiksi lehmien ruokinnalla voidaan vaikuttaa lehmän maitotuotokseen ja sen hyvinvointiin, mutta myös lehmästä aiheutuviin metaanipäästöihin.

Kaurajuomien päästöistä on sen sijaan varsin vähän tieteellisiä tutkimustuloksia.

Kaurajuoman juuret löytyvät Ruotsista, jossa se kehitettiin 1990-luvun alussa. Kyseessä on siis varsin nuori tuote.

Nykypäivän ihminen haluaa ja tarvitsee vaihtoehtoja. Sen vuoksi on hyvä, että myös kotoinen maitomme on saanut vaihtoehtoja rinnalleen.

Se, miten kampanja tulee lopulta toimimaan, on arvoitus.

Maitoon liittyvät mielikuvat ovat tiukassa, ja maidon valta-asemaa on vaikea horjuttaa. Toki uudet väittämät saavat kuluttajat aina pohtimaan tarkemmin valintojaan, mutta se on pelkästään hyvä asia.