Keinoja opettajille kiusaamisen kitkemiseen

Koulukiusaamista ei ole saatu loppumaan, vaikka siihen on olemassa hyvät keinot. Kaikki lähtee siitä, että opettajat ja vanhemmat puuttuvat heti kiusaamisen tultua heidän tietoonsa.

On selvää, ettei kukaan rupea kiusaamaan, ellei hänellä ole jokin henkilökohtainen ongelma. Oli se sitten heikko itsetunto, jota kiusaaja yrittää pönkittää kiusaamalla, tai jokin muu syy, niin jokainen kiusaaja tarvitsee psykoterapiaa.

Kun ongelma käsitellään ja poistetaan terapiassa, kiusaaminen hänen toimestaan loppuu. Yhtä tärkeää on, että myös kaikille kiusatuille järjestetään välittömästi psykoterapiaa.

Kiusaamisen kitkemiseen ja ennalta ehkäisemiseen on olemassa Suomessakin erinomaiseksi todettu keino. Jos opettajat pitäisivät oppilaille joka koulupäivä rentoutushetken, oppilaat olisivat rauhallisempia. Silloin opetus saataisiin toteuttaa rauhallisessa ilmapiirissä, jolloin myös oppimistulokset kohentuisivat. Rauhallisen ilmapiirin ansiosta myös opettajien hyvinvointi kohenisi ja stressaavat tilanteet loppuisivat.

Helsingin yliopiston ja Folkhälsanin Happy-hankkeen ”terveoppivamieli” tulokset ovat olleet erinomaisia. Siihen osallistui 56 koululuokkaa ja 3 500 oppilasta neljässä eri kaupungissa. Palautteita oppilailta: ”Ennen suutuin ja aloin heti huutaa, mutta nyt mietin, mitä oikeasti haluan sanoa ja mitä haluan tehdä. Saan asioita tehtyä nopeammin ja huolellisemmin.” Opettajïen kokemuksia: ”Oppilaat tulevat paikoilleen ääneti. Porukka on uteliasta ja innokasta oppimaan uusia asioita. Luokassa on hyvä yhteishenki ja kaikki otetaan huomioon. Kiusaamista en ole havainnut tai, että joku jätettäisiin yksin.”

Olen viime elokuussa toimittanut Suomen kaikkien kuntien ja kaupunkien virallisilla sähköpostiosoitteilla Vaasan peruskoulun ja päiväkotien opettajille pitämäni esitelmät. Jos et ole vielä saanut aineistoa, voit kysyä sitä esimieheltäsi. Kiusaamisen kitkeminen ja oppimistulosten parantuminen tulisi jokaisella opettajalla olla etusijalla ja torjua kaikki ennakkoluulot ja uskomukset, jotka voisivat olla esteenä rentoutushetkien pitämiselle. Parhaat tulokset saavutetaan, jos kaikki koulun opettajat ovat tässä mukana.

Myös päiväkodeissa tapahtuu kiusaamista ja päivät ovat rauhattomia. Helsingin yliopiston pääkaupunkiseudun päiväkodeissa toteuttama hanke ”pienioppivamieli” on antanut yhtä hyvät tulokset kuin mainittu peruskouluja koskeva hanke. Hankkeiden toteuttaminen ei vaadi muuta kuin hyvää tahtoa ryhtyä toteuttamaan niitä.

Vesa Vuorinen