Kiitokset karttavat edelleen taksialaa

Kohutusta taksiuudistuksesta on kaksi vuotta.

Siihen asti tiukasti säädellyn taksialan vapauttamiseen kohdistui suuria odotuksia. Toteutus kuitenkin petti pahasti eivätkä asenteet ole vieläkään muuttuneet.

Kiitoksia ei juurikaan ole sadellut eikä muutoksesta hyviä puolia löydy.

Kuluneella viikolla julkistetun tutkimuksen mukaan edelleen yli puolet suomalaisista suhtautuu taksialan vapauttamiseen kielteisesti.

Tyytymättömyys näkyy myös taksiautojen käytössä. Neljännes on vähentänyt jonkin verran tai tuntuvasti taksien käyttöä.

Tämä on suoraan poissa taksiyrittäjien kukkarosta.

Tämä kevät on ollut vielä poikkeuksellisen hankala. Kielteisten mielikuvien lisäksi alaa on syönyt korona, joka on sulkenut vapaa-ajan paikat, estänyt liikematkustamisen ja pitänyt kansalaiset kotona.

Suomessa taksiala on perinteisesti saanut nauttia korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja se on koettu luotettavaksi toimijaksi.

Alalla on huomattavasti aikaisempaa enemmän vaihtelua yrittäjien tarjoamissa palveluissa; niin laadussa, palveluajoissa kuin hinnoissakin.

Taksi mielletään kuitenkin edelleen yhdeksi yhtenäiseksi palveluksi. Siitä syystä yhden palvelukokemuksen epäonnistumisesta kärsii edelleen koko ala.

Tiukasta sääntelystä haluttiin eroon. Se ei ole enää nykypäivää.

Tuskin kukaan kuitenkaan arvasi, miten muutos vaikuttaa taksien palvelutasoon ja ennen kaikkea saatavuuteen.

Enää ei ole päivystysvelvollisuutta.

Monissa maaseudun kunnissa saa turhaan kysellä kyytien perään. Etenkin viikonloppuisin ja yöaikaan kyytiä tarvitsevalle tilanne on hankala.

Hallitusohjelmassa luvataan korjata taksilakia. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on vakuuttanut, että taksisääntelyn korjaussarjalla tavoitellaan enemmän kuin vain aiheutettujen vahinkojen paikkaamista.

Sekä takseja käyttävien kansalaisten että alan yrittäjien odotukset ovat korkealla, jotta vihdoin päästäisiin toimivaan ja luotettavaan järjestelmään.