Kohderyhmä, joka on tärkeä tavoittaa

Nuoriso on vaikea kohderyhmä tavoittaa, jos heitä ei tavoittele sieltä, missä he ovat. Viimeksi tämä tuli ilmi lasten ja nuorten kuulemispäivässä Raumalla (LS 22.4.).

Monelle päivään osallistuneelle tuli yllätyksenä, että Rauman torilla oli viikko sitten esiintynyt eturivin suomalainen pop-yhtye Younghearted.

Rauma on uudistanut kaupunkistrategiansa, joka hyväksytään maanantaina kaupunginvaltuustossa. Erikseen kohderyhmänä ovat nuoret aikuiset ja lapsiperheet.

Vaikuttaa siltä, ettei tieto kulje nuorille niin kuin sen pitäisi. Perinteiset viestinnän tavat eivät riitä, vaan tarvitaan jotain uutta.

Kuulemispäivässä nousi esiin hyviä ehdotuksia parempaan viestintään. Esitettiin muun muassa lisää läsnäoloa sosiaalisen median eri kanavissa sekä nuorisopassin hyödyntämistä tiedottamiseen.

On tärkeää, että nuoret todella tavoitetaan eikä tapahtumia mene ohi. Synkkä korona-aika on vähentänyt nuorten hyvinvointia ja katkonut yhdessäoloa.

Toinen strategian tärkeä kohderyhmä ovat lapsiperheet. Heidän osaltaan Raumalla on selkeä tavoite.

Nyt uskalletaan sanoa rohkeasti ääneen, että kaupunkiin tarvitaan suuri, valtakunnan tason perhematkailukohde.

Kaikki tietävät, kuinka tärkeä vaikka Muumimaailma on Naantalille ja Särkänniemi Tampereelle. Rauma haluaa samoille apajille, mikä järkevää onkin.

Tuoreella strategiallaan Rauma tavoittelee elinvoimaa, pitovoimaa ja valovoimaa.

Nämä asukkaita, yrityksiä, matkailijoita ja mahdollisia muuttajia puhuttelevat hyveet ovat kaupungin olemassaolon ydintä varsinkin sote-uudistuksen jälkeen.

Viesti pitää saada vielä paketoitua niin, että se myös ymmärretään ja muistetaan. Puhutaan strategian jalkauttamisesta.

Ensimmäinen Rauman tarina muistetaan sarjakuvamuotoisesta esitystavastaan. Kakkososan yhteydessä seikkailivat Rauma-agentit videoissa.

Vielä on mahdollista panna paremmaksi. Uusi strategia on kyettävä jalkauttamaan tyylikkäässä, nykyaikaisessa ja – hyvässä mielessä – mieleenpainuvassa muodossa.