Kongsbergin puheet eivät ihan pitäneet

Kongsberg Maritimen, entisen Rolls-Roycen, yt-neuvottelut päättyivät Suomessa heinäkuussa. Yhtiö irtisanoi 19 toimihenkilöä, joista kaksi Raumalta (LS 17.7.).

Vähennystarve Suomessa oli kaikkiaan 33. Kun Rollsin uusi isäntä kertoi toukokuussa linjauksistaan, monet lähtivät itse. Tässä joukossa oli myös raumalaisia.

Sikäli Suomi ja Rauma selvisivät tässä pudotuspelissä aika hyvin, että maailmanlaajuisen vähennystarpeen kerrottiin toukokuussa olevan noin 260 henkilöä (LS 17.5.).

Yhtiö tavoittelee 50 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä.

Niitä tarvitaan, sillä Rolls-Roycen meribisnekset ovat tuottaneet raskaita tappioita – joskin Suomen-yksikkö on pysynyt plussan puolella.

Vähennyksillä ei ole vaikutuksia Rauman tai Kokkolan tehtaiden tai huollon tehtäviin.

Leikkuri iski käytännössä vain yhteen Suomessa: autonomisten ja etäohjattavien laivojen kehitysyksikköön Turussa.

Tuotekehitys ajettiin alas Suomessa, mikä jäi harmittamaan monia Turun yksikössä tai sen kanssa yhteistyössä innolla työskennelleitä.

Pettymyksen tunteita voimisti, että Kongsbergin johtajat olivat aiemmin puhuneet autonomisista laivoista avainalueena ja hehkuttaneet tämän bisneksen valtavia mahdollisuuksia.

Toisaalta Kongsberg Maritimella on kovat paineet saada tulosta syntymään.

Merkitystä lienee silläkin, että norjalaisen omistajan on helpompi kohdistaa karsintaa Suomeen kuin Norjaan.

Kehitys merellä kulkee kohti digitalisaatiota, autonomisia laivoja ja etäohjausta. Rolls-Royce yhtenä edelläkävijöistä kasvatti Suomeen uutta osaamista mielenkiintoiselle alalle.

Tälle osaamiselle on varmasti kysyntää jatkossakin, eikä Suomeen rakentuva ekosysteemi tähän kolaukseen kaadu.

Ei, vaikka nyt kirpaiseekin.

”Leikkuri iski käytännössä vain yhteen Suomessa: kehitysyksikköön Turussa.”