Korona näkyy myös Omakannassa

Omakanta avattiin kansalaisille vuonna 2010, kun sähköinen resepti tuli vähitellen käyttöön. Kaikkiaan Kanta-palveluita on kehitetty jo vuodesta 2007 alkaen, jolloin asiakastieto- ja reseptilaki tulivat voimaan.

Palvelussa oli elokuussa jo yli kolme miljoonaa käyntiä.

Korona-aika on vaikuttanut myös Omakanta-palvelun käyttöön. Koronatestien tulokset tulevat nimittäin sinne usein jo ennen kuin terveydenhuollon ammattilaiset ovat ehtineet tuloksesta soittaa.

Näin kävi muun muassa raumalaiselle naiselle, joka näki koronatestin positiivisen tuloksen ensimmäisenä Omakannasta. Vasta seuraavana aamuna tuli soitto terveyspalveluista.

Omakanta on siis helpottanut sekä tulosta odottavan tuskaa, että terveydenhuollon soittorumpaa.

Omakanta onkin varsin kätevä sähköinen palvelu. Palvelusta näkyvät niin lääkärikäynnit, laboratoriotulokset, diagnoosit kuin reseptitkin. Palveluun voi tallentaa myös elinluovutus- ja hoitotahdon.

Suosituin toiminta lienee kuitenkin reseptien uusinta, joka tapahtuu muutamalla napautuksella.

Omakannan käyttöön tarvitaan suomalainen henkilötunnus, verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai sähköinen henkilökortti. Alaikäinen voi käyttää Omakantaa myös itse.

Tämä asia on ollut palvelussa pienoinen ongelma, sillä vielä jokin aika sitten vanhemmat eivät päässeet katsomaan alle 18-vuotiaiden lastensa tietoja palvelusta.

Ensin vanhemmille mahdollistui alle 10-vuotiaiden lasten tietojen katselu, ja nyt lokakuun alusta, vanhemmilla on mahdollisuus asioida myös yli 10-vuotiaiden lastensa puolesta.

Palvelussa on otettu huomioon myös nuoren itsemääräämisoikeus.

Jos alaikäinen on terveydenhuollossa arvioitu kyvykkääksi päättämään hoidostaan itse, hänellä on oikeus päättää, näytetäänkö hänen tietonsa Omakannassa huoltajalle.

Kanta-palvelut valmistelee parhaillaan täysi-ikäisen puolesta asiointia Omakannassa. Tavoitteena on ottaa toiminto käyttöön ensi vuoden alkupuolella.