Koronarokottaminen puuhastelua Raumalla

Kirjoittaja ei usko, että koronarokotuksien järjestäminen olisi oikeasti vaikeaa, jos asia haluttaisiin järjestää kuntoon.
Kirjoittaja ei usko, että koronarokotuksien järjestäminen olisi oikeasti vaikeaa, jos asia haluttaisiin järjestää kuntoon. Kuva: Juha Sinisalo

Rauman kaupungin tiedottaminen ja organisointi koronarokotusten suhteen ontuu pahasti.

Tiedon saanti on ollut ripoteltuna eri paikkoihin ja viestintä on ollut satunnaista ja sekavaa, osittain jopa harhaanjohtavaa. Kuitenkin rokotukset ovat varmasti tällä hetkellä yksi haetuimmista kaupungin tiedoista ja siksi se tulisi löytyä yhdestä paikasta ja selkeästi – yksi otsikko tai painike, mistä kaiken oleellisen rokoteinfon löytää.

Myös se tieto, ettei uutta tietoa ole tarjolla, on asia, mistä tulee kertoa. Siinä ei auta vaitiolo. Nyt välillä on ollut jopa viikon tauko tiedoissa.

Mutta suurempi sählääminen on ollut rokottamisessa ja sen organisoinnissa. Tavoite on rokottaa erikoisryhmät ja ikäihmiset ensin ja vasta sitten siirtyä ikäryhmissä nuorempiin. Jos rokotteita on jaossa tuo 85 kpl, niin nämä tulisi antaa ensin iäkkäimmille.

Helsinki rokotti ensin yli 85-vuotiaat, samoin tekee näemmä nyt Laitila. Raumalla laitettiin tuo vain 85 kpl jakoon kaikille yli 80-vuotiaille. Aivan järjetön veto, koska tuosta määrästä ei ole tarpeeksi edes kaikille yli 85-vuotiaille.

”Tieto rokottamisesta on ollut tiedossa varmaankin reilut puoli vuotta.”

Ja tapa jakaa: yhden henkilön yksi puhelinnumero, johon kaikki sadat, jopa useampi tuhat soittajaa sitten soittaa ja tukkii linjat. Tuon lopputuloksenhan näki jo kaukaa ennalta.

Nyt varmaan jotkut 80-vuotiaat saavat sitten rokotteen samalla kun mökissään asuva 90+-mummo jää armotta rannalle näissä soittokilpailuissa. Eikä tässä nyt jaeta muoviämpäreitä, vaan huonommassa tapauksessa puhutaan ihmishengistä.

Harmittavinta tässä on se, että tämä tilanne ei tullut puun takaa, vaan tieto rokottamisesta on ollut tiedossa varmaankin reilut puoli vuotta. Kaupungilla on kaikki tieto asukkaista ja he olisivat voineet etukäteen ajaa listat vaikka ikäjärjestyksessä ja sitten kaikessa rauhassa kontaktoida rokotettavat.

Helppoa ja selkeää, ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Ja puhelinpalveluun valjastettu oikeasti ihmisiä ja järjestelmä. Nyt on käytössä siis yhden henkilön oma numero, joka oli 2 tuntia jatkuvasti varattu – ja sitten nuo ajat olikin jo jaettu.

Meitä oli kolme sisarusta soittamassa ja kukaan ei päässyt läpi. Aivan järjetöntä resurssien ja ajan tuhlausta sadoilta, jopa yli tuhannelta ihmiseltä. Lopputuloksena kaoottinen tilanne molemmissa päissä puhelinta.

Jos tässä olisi kyse yksityisestä yrityksestä, niin työt loppuisivat aika pian ja vastuulliset henkilöt menisivät vaihtoon. Eikä tämä oikeasti ole vaikeaa, jos tuo haluttaisiin järjestää kuntoon. Nyt toiminta on aikamoista amatöörimäistä puuhastelua!

Raumalainen veronmaksaja