Kovimmat brändit ovat suomalaisia

Markkinointi&Mainonta-lehden vuosittainen ranking Suomen arvostetuimmista brändeistä on aina odotettu tapaus.

Paras brändi on Fiskars, joka tunnetaan oransseista kahvoistaan saksissa, kirveissä, haravissa, lapioissa ja niin edelleen.

Oikeastaan Fiskars on suorastaan ylivoimainen, sillä se sai kärkikymmenikköön kaikkiaan neljä brändiä. Arabia, Hackman ja Iittala kuuluvat nekin Fiskars-konserniin.

Fiskarsin brändejä ovat myös muun muassa Gerber, Royal Albert, Royal Copenhagen, Royal Doulton, Waterford ja Wedgwood.

Ilman vahvoja brändejä liikevaihtomme ei olisi sitä mitä se nyt on, kommentoi Fiskars Groupin toimitusjohtaja Jaana Tuominen.

Arvostetuimmat brändit Suomessa ovat suomalaisia. Kymmenen kärkeen nousivat Fiskarsin neljän brändin lisäksi Fazer, Fazer Sininen, Yle, Valio, S-Etukortti ja Google – ainoana ulkomaisena brändinä, ja sekin nipin napin.

Suomalainen arvostaa suomalaista, sillä top 50 -listalle ylsi vain kourallinen ulkomaisia brändejä.

Kotimaisuuden ohella muotoilu näyttää olevan arvossaan Suomessa.

Paikallisina poimintoina mainitsee mielellään, että Kivikylän löytyy sijalta 68. Voi puhua lihatalojen hopeasta, sillä korkeammalle kilpailijoista pääsi vain Snellman (50.).

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on sijalla 149 yli 600 brändin vertailussa. Panimofirmoista Hartwall meni edelle (82.), mutta Sinebrychoff jäi taakse (178.), eikä Olvia näy 200:n joukossa.

Biolan on komeasti sadan sakissa (96.).

Somen ja kohujulkisuuden aikakaudella yrityksen tai tuotemerkin arvostus voi nousta ja varsinkin laskea nopeasti.

M&M-lehden tilaaman tutkimuksen suurin putoaja, kiinalainen Huawei, romahti yli 200 sijaa. Melkein yhtä kovalla rytinällä alas tuli Posti.

Puhelinvalmistajat ottivat kautta linjan takapakkia. Niin Honorin, Applen, Nokian kuin Samsungin brändien arvostus laski selvästi.

”Kymmenen kärkeen mahtui nipin napin yksi ulkomainen brändi, Google.”