Kritiikkiä Rauman kaupungin covid-19-varauskäytännöistä

Kolmannen covid-19-rokotuksen saaminen mahdollisimman nopeasti on usein hyvin tärkeää, sillä kahden aiemmin annetun rokotuksen teho alkaa heiketä ikäihmisillä melkoisen nopeasti viisi kuukautta toisen rokotuksen saannistaan.

Aivan ensikättelyssä, asiointi Rauman kaupungin Sosiaali- ja Terveystoimen tuottamien covid-19 rokotusten varausohjeiden saamiseksi vaatii suurta valppautta.

Merkittävän suurelle osalle itsellisesti asuvista ikäihmisistä sähköisen ajanvarauksen tekeminen on mahdotonta, koska tämä vaatii vahvan tunnistautumisen, mihin tähän kohderyhmään kuuluvilla ei ole edellytyksiä.

Rokotusajan voi aika ajoin varata myös puhelimitse, mutta Rauman kaupungin sosiaali- ja terveystoimen systeemiin ei ole tehty mahdollisuutta seurata tiedotusta millään tietoteknisellä välineellä, vaan jokaisen ajanvarausohjetta kaipaavan on itse löydettävä tieto yleensä kaupungin netistä.

Marginaalit informaatiosta mahdolliseen aktivaatioon ovat pöyristyttävän lyhyitä, tyypillisesti alle kaksi vuorokautta.

Mutta ei tässä vielä kaikki. Ilmoitettu muutaman tunnin mittainen puhelinvarausaika ei ole koko ajaltaan tehollinen. Ajanvarausjakson viimeisen parin tunnin aikana soittamalla itselleen elintärkeää covid-19-rokotusajan tilaamista yrittäneiden kansakuntamme iäkkäimpien kansalaisten kohtaloksi tuottuu oman puhelimensa vartiointi heille ilmoitettua takaisinsoittoa puhelinvarausjärjestelmästä odotellen, mitä ei jostain syystä monesti ollenkaan tuotu!

Jostain syystä en kykene olemaan liian vakuuttunut sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisesta vastaavien kyvystä aikaansaada keivollinen asiointijärjestelmän laatutaso.

Timo J. Toimela