Kroppaa likoon vähän riskilläkin

Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela (oik.) laittoi itseään likoon uusien Rauma-videoiden kuvauksissa Äijänsuon jäähallissa. Videokuvaajana toimi viestintätoimisto Valoan Jarno Elo.
Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela (oik.) laittoi itseään likoon uusien Rauma-videoiden kuvauksissa Äijänsuon jäähallissa. Videokuvaajana toimi viestintätoimisto Valoan Jarno Elo. Kuva: Iiro Lehtonen

Rauma on päättänyt markkinoida tuoretta päästrategiaansa liikkuvan kuvan keinoin.

Kaupungin väki on pannut kaupunginjohtaja Esko Poikelaa myöden kroppaa likoon videoiden eteen.

Poikela nähtiin kuluvalla viikolla kaartelemassa Äijänsuon jäähallin jäällä osana kuvauksia.

Videoilla tulee esiintymään myös muuta kaupungin ylintä johtoa sekä yli 150 tavallista raumalaista avustajan ominaisuudessa.

Hauska idea, jonka toimivuus nähdään käytännössä lokakuussa.

Silloin käynnistyy Rauman strategiaa koskeva viestintäkampanja. Videoita julkaistaan netissä yhteensä neljä.

Niiden tarkoituksena on kertoa, kuinka Raumasta tehdään yhdessä vahva ja vaikuttava sekä luanikas ja lumoava vuoteen 2030 mennessä.

Videokerronta on nykyajan väline, mutta kuten kaikessa tekemisessä, piilee Raumankin videoissa riski.

Ne saatetaan automaattisesti rinnastaa Porin huippusuosittuun Porisuhdeneuvoja-videosarjaan.

Jos näin käy, silloin on Raumalle valitettavasti vain hopeaa jaossa.

Porin itseironinen, humoristinen ja omintakeinen kampanja osui maaliinsa.

Se ei tosin esitellyt Porin strategiaa, joten rinnastus ei tietenkään ole oikeutettu. Näin silti saatetaan tehdä.

Ihmiset katsovat vain videoita eivätkä niin erottele, mikä video kuuluu mihinkin kategoriaan.

Pori harjoitti kuntamarkkinointia ja loi imagoa.

Rauman tavoite on eri: tehdä uutta kaupunkistrategiaa tunnetuksi kaikelle kansalle.

Liikkuva kuva on varmasti hyvä keinovalinta, kun halutaan, että väki omaksuu helposti ja nopeasti päälinjat tulevaisuuden varalle.

Ammattiapuun on onneksi turvauduttu, joten aivan metsään ei varmaankaan mennä.

Takavuosilta valitettavasti muistetaan myös vähemmän onnistuneita yrityksiä videotuotantojen saralla.

Seikkailevat agentit jäivät onneksi menneisyyteen ja painuvat ajan saatossa unholaan.