Kun ajat, et samalla räplää puhelinta

Joka toinen matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana puhelimessa. Käsittämätöntä kyllä, mutta moni autoilija puhuu, tekstaa, somettaa, selaa soittolistaa tai lukee iltapäivälehteä samalla kun ajaa. Ajonaikainen viestittely ja somettaminen on kuitenkin laissa kielletty.

Matkustajan pelko edellä mainituissa tilanteissa ei ole turha. Tarkkaamattomuus ja erityisesti katseen poistuminen liikennetilanteesta on vaarallista. Kuljettajan riski aiheuttaa onnettomuus moninkertaistuu, jos hän esimerkiksi somettaa tai viestittelee ajon aikana.

Erityisesti nuoret kuskit luulevat hallitsevansa sekä ajamisen että kaiken muun mahdollisen oheistoiminnan.

Liikenteessä tilanteet voivat muuttua nopeasti. Auto liikkuu 80 km/h vauhdilla yli 20 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa auto kulkee jo jalkapallokentän mittaisen matkan. Viestittelyyn tai somettamiseen ei siten pitäisi olla ajon aikana edes aikaa.

Useampi kuin joka kolmas Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta kuljettajasta kertoo joutuneensa jarruttamaan tai tekemään väistöliikkeen toisen tienkäyttäjän kännykän käytön takia. Vaaratilanteita oli aiheutunut sekä toisen kuljettajan että kävelijän tai pyöräilijän keskittyessä liikenteen sijasta kännykkään.

Matkustajan kannattaa puuttua kuskin ajonaikaiseen kännykän käyttöön, vaikka se saattaa tuntua vaikealta.

Liikenneturvan kyselyn mukaan noin puolet on joskus halunnut pyytää kuskia keskittymään liikenteeseen puhelimen sijaan.

Pyynnön on myös esittänyt kuljettajalle 44 prosenttia vastaajista.

Jos kuljettaja on vieraampi ihminen, voi asian ottaminen puheeksi olla haastavampaa. Autoilijan tulisi kuitenkin aina muistaa, että auton kuljettajana hän on vastuussa paitsi itsestään, myös matkustajista ja muista liikenteessä kulkijoista. Mikä muu voisi siis olla tärkeämpää, kuin että kaikki pääsevät perille turvallisesti?

Ei mikään.