Kylmät tuulet ilmastotalkoissa, oikeudenmukaisuus unohdettu

Ilmaston lämpeneminen on kevään kuuma vaaliteema. Kun tavoitteita asetetaan, perustana tulisi olla tieto, sen jälkeen pitäisi valita polku, jolla tavoitteeseen päästään ja lopuksi katsoa, että se tapahtuu oikeudenmukaisesti. Nyt mikään näistä ei toteudu.

Yli 90 % Suomen kasvihuonekaasuista tulee muualta kuin henkilöautoista. Silti tuntuu kuin sähköautoilla yritettäisiin ratkaista koko ilmasto-ongelma. Täynnä pyhää vihaa päättäjämme uhkaavat korottaa vanhojen autojen maksuja, jopa kieltää niiden käytön kokonaan. Vanhan auton käyttäjänä maksan jo nyt autoilustani veroja ja maksuja yli 2000 euroa/v, sähköautolla voi saastuttaa lähes ilmaiseksi.

Päättäjiemme mielestä sähköauto on päästötön, siitähän puuttuu pakoputki. Mutta jo sen valmistus saastuttaa tuplasti tavalliseen autoon nähden. Uustuotannon tarve on 2 milj. autoa, globaali tuotanto nyt 0,8 milj., ja vaikka autot valmistettaisiin Koreassa ja akkujen litium tulisi Kongosta, ne ovat meidän saastesaldoamme.

Ajokin saastuttaa - nykyisillä sähköntuotantotavoilla enemmän kuin biodiesel. Nestemäinen polttoaine on korvattava sähköllä. Saastuttavalla ydinsähkölläkö? Uusiutuva energia kattaa vain 47 % nykyisestäkään tarpeesta.

Lentäminen, rahti- ja risteilybisnes ovat kasvavia saastetoimialoja. Niiden ilmastovaikutus on moninkertainen autoiluun verrattuna, mutta ne ovat kokonaan verovapaita. The Guardianin mukaan 15 suurinta rahtialusta saastuttaa yhtä paljon, kuin kaikki maapallon autot yhteensä.

Lentäminen lämmittää ilmastoa 2-5 kertaa luultua enemmän. Niinpä sen päästöt ovat autoilun luokkaa jo nyt ja lentoturismi kasvaa 10 % vuosivauhtia. Kuudella eurolla voi ostaa synninpäästön kaukolentoon. Laskekaapa paljonko uusiutuvaa energiaa esim. puuta tarvitaan, jotta se vastaa 2000 litraa kerosiinia, jonka kaukolento per nokka hörppää?

Itse en lennä, mutta yksi 4-henkisen perheen Phuketin-matka kuluttaa autoiluni 10 vuoden saastesaldon, josta olen maksanut veroja reilut 20 000 ja he eivät euroakaan. Miksi joillakin on oikeus käyttää vuodessa 10 kertaa enemmän pallomme resursseja kuin minulla ja vielä ilmaiseksi?

Vika ei tietenkään ole perheen vaan lainlaatijan. Perustuslain mukaan meitä tulisi kohdella yhtälailla.

Enemmän kuin lämpöasteita ”ilmasto(show)barometri” mittaakin eriarvoistumista. Cleantecilla teemme hyvän kasvudiilin ja lämpeneminenkin jää 2 asteeseen. Tätä seireenien laulua poliitikot nyt laulavat ja äänestäjät haluavat kuulla.

Niille, joilla on varaa vain vanhaan auton, se on huono enne. Kurittamalla heidän liikkumisensa kyllä hyytyy, mutta ilmasto ei jäähdy. Ehkä se jäähtyy, kun ilmastosyklissä alkaa taas viileämpi vaihe 2040-luvulla.

Tärkeämpi indikaattori kuin lämpömittari on ylikulutuspäivä. Suomessa se oli viime vuonna 8.4. ja globaalisti 1.8. Siihen sisältyy kaikki kulutus, ei vain autoilu. Tuon kellon viisarin on osoitettava 31.12., jotta kulutus ja luonnon uusiutumiskyky olisivat tasoissa ja pallo hallussa.

Jouko Miettinen (sit.)