Lääkäri laskeutuu myös taivaalta

Aina silloin tällöin Raumankin taivaalla lentävät Finnhemsin lääkärihelikopterit saivat viime vuonna kaikkiaan 13 874 hälytystä. Se on 12 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Suurin ”syyllinen” hälytysmäärien putoamiseen on tässäkin tapauksessa korona. Ihmiset ovat liikkuneet niin työn kuin vapaa-ajankin merkeissä vähän. Etätyö ja liikenteen, harrastusten sekä joukkotapahtumien puuttuminen on näkynyt suoraan lääkärihelikoptereiden työmäärässä.

Toisaalta helikoptereilla kuljetettavien potilaiden osuus vaihteli suuresti tukikohdittain. Esimerkiksi Pirkanmaalla tehostettiin nopeita hoitotoimenpiteitä vaativien aivovaltimotukospotilaiden lääkärihelikopterikyytejä, minkä seurauksena tukikohdan kuljettamien potilaiden määrä lähes kolminkertaistui.

Finnhemmsin yksikkö kuljettaa Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan (Tays) aivoverenkierron valtasuonen tukoksesta kärsivät potilaat, joiden ajatellaan hyötyvän valtimon mekaanisesta avaamisesta. Viiveetön hoitoketju on ratkaisevassa asemassa potilaan toipumisen kannalta.

Vuoden 2020 aikana helikopterilla kuljetettiin 25 vaikean aivoinfarktin saanutta potilasta Tampereelle. Kuljetukseen käytetty aika lyheni noin 20 minuuttia.

Finnhemsin lääkärihelikopterit saivat viime vuoden aikana siis lähes 14 000 hälytystä. Isosta hälytysmäärästä huolimatta vain pieni osa potilaista päätyi lopulta kopterin kuljetettavaksi. Koko maassa tuo luku oli viime vuonna 340.

Turun tukikohdan helikopterille hälytyksiä tuli 2 202. Lopulta sairaalaan kuljetettiin 28 potilasta.

Iso osa lääkärihelikopterin työstä on erilaiset konsultaatiopuhelut, joita Turun yksikölle ohjautui viime vuonna 1 990. Lentotunteja tukikohdan helikopterille tuli 255.

Vaikka lääkärihelikopteripalvelussa ei ole tarkoituksenmukaista kuljettaa potilasta sairaalaan lentoteitse, on helikopterilla tehtävien kuljetusten kasvua uumoiltu jo jonkin aikaa. Toimintaa kehittämällä voitaisiin terveydenhoitoon saada lisää sitä paljon kaivattua tehokkuutta ja vaikuttavuutta.