Lähtisitkö kävelemään?

Noin kaksi miljoonaa suomalaista aikuista harrastaa kävelyä. Laji on suosituimpien liikuntamuotojen listalla ehdoton kuningas.

Kävelyn suosio piilee sen yksinkertaisuudessa. Liikkeelle lähtö on helppoa, sen aloittamiseen riittää kotiovesta ulos astuminen.

Arkikävely kuuluu jokapäiväiseen elämäämme. Otamme päivittäin noin 3 000–5 000 askelta, jotka ovat välttämättömiä arkielämässä ja työssä.

Nykyään askelien kertymistä on myös helppo seurata, sillä yhdellä jos toisellakin rannetta koristaa jonkinlainen aktiivisuusmittari. Jotta kunto lähtisi kävelemällä kohoamaan, tulisi mittariin kertyä noin 10 000 askelta päivässä.

Jos askelmäärä jää alhaiseksi jo työpäivän aikana, kannattaa panostaa pieniin tuttuihin asioihin. Hissin sijaan kivutaan portaat ja työmatkatkin voi aina välillä taittaa kävellen.

Arkisten askareiden hoitaminen kävellen ei onnistu ihan kaikkialla Suomessa.

Raumalla melko monella on kuitenkin mahdollisuus ainakin silloin tällöin tehdä esimerkiksi kauppareissu jalkapelillä.

Kävelyä pidetään usein niin kevyenä liikkumismuotona, että moni unohtaa sen olevan erinomaista painonhallintaliikuntaa. Parhaiten kilot karisevat, kun kävelyyn yhdistää terveellisen ravinnon.

Reipas puolen tunnin kävely kuluttaa 70-kiloiselta henkilöltä 165 kaloria. Ruuaksi muutettuna se vastaa esimerkiksi yhtä korvapuustia.

Työelämässä päivät voivat kulua erilaisissa kokouksissa ja palavereissa. Monet työnantajat ovatkin kiinnittäneet asiaan huomiota. Sen sijaan, että kokous pidettäisiin pöydän ääressä, voidaan ajatuksia vaihtaa kävelykokouksen merkeissä.

Kyseessä on varteenotettava kokousmuoto, jossa nimen mukaisesti kokoustetaan, ideoidaan ja tehdään päätöksiä kävelymatkan varrella. Kävellessä ajatukset lentävät, mieli virkistyy ja aistit valpastuvat.

Parhaillaan vietetään Liikkujan viikkoa, joka huipentuu sunnuntaina Auton vapaapäivään. Nyt kannattaakin haastaa itsensä, läheiset tai vaikkapa kollegat kävelemään.