Liikenne ja ilmasto

Vihreät ovat Länsi-Suomi-lehdessä esittäneet, että autoilua pitää vähentää, ja autoilun kustannuksia pitää lisätä.

Lehden lukijoilla on kuitenkin pääsääntöisesti tilanne, että ainoa mahdollinen liikkumisväline on oma auto. Perheissä tarvitaan useasti kaksi autoa ja teini-ikäiset nuoret tarvitsevat oman liikkumisvälineen helpottaakseen vanhempien kuljetustehtäviä.

Lapset siirtyvät jatkossa polkupyöristä sähköpotkulautoihin. Uusia autoja myytiin vuonna 2020 noin 95 000 ja käytettyjä autoja noin 633 000. Suurimmalle osalle ihmisistä käytetty auto on taloudellisesti ainoa mahdollisuus. Suomalaiset ovat osallistuneet ilmastotalkoisiin jo vuosikymmeniä. Autojen hankinta- ja käyttökustannukset ovat olleet Suomessa Euroopan korkeimpia.

Ilmastotoimiin osallistuminen voi olla myös haasteellista. Arvostetun automerkin täyssähköauton esitteessä luvataan, että yhdellä latauksella voi ajaa jopa 400 km. Iltapäivälehden talvitestissä autolla pääsi vain 200 km. Tuskainen tunnelma on varmaan tässä tapauksessa niin auton ostajalla kuin automyyjällä.

Sähköautoilusta suurin kustannus tulee tulevaisuudessa latauspaikkojen rakentamisesta. Raumankin keskustassa melkein jokaisen parkkipaikan viereen pitäisi rakentaa sähköautojen latauspiste, sama koskee myös taloyhtiöitä.

Raumalla ollaan innostuneita henkilöliikenteen aloittamisesta rautateillä. Ainoa ja suurin ongelma on maksajan löytäminen. Lippujen myynnistä saatavat tulot ovat pienet kustannuksiin nähden. Onko Rauman seutu halukas maksamaan kulut?

Valtiolla on parempia kohteita ruuhka-Suomessa. Tämä on nähty ja koettu monta kertaa. VR:n johtaja totesi aikanaan paikallisliikenneneuvottelussa Turussa, että VR kuljettaa massoja, ei yksilöitä. Junien ystävä totesi, että olisi kiva päästä junalla Raumalta pääkaupunkiin.

Tosiasiassa raumalaiset ovat vuodesta 2009 käyttäneet moottoritietä, kun väli Turku–Helsinki valmistui. Tilanne selkenee lähitulevaisuudessa, ja matkanteko nopeutuu, kun tietyöt tulevat valmiiksi kasitiellä ja Turun ohitustiellä.

Suomi on niitä harvoja maita, jotka ovat vähentäneet ilmastopäästöjä. Tulevaisuudessa Suomen nopeat päästövähennykset aiheuttavat taloudellisia vaikeuksia kansalaisille, yrityksille ja valtiolle. Ensimmäisenä ovat joutumassa Suomen ilmastopolitiikan uhriksi turvealan koneyrittäjät. Mielenkiintoista on nähdä, löytyykö valtiolta tukea turvealalle?

”Onko Rauman seutu halukas maksamaan henkilöjunan kulut?”

Mika Munkki (kesk.)

Vehmaa

9.2. klo 16 korjattu käytettyjen autojen myyntimääräksi 633 000 (ei 62 500)