Lounais-Suomen ihmettä tämäkin

Muutama vuosi sitten puhuttiin paljon ”Lounais-Suomen ihmeestä”. Entinen pääministeri Esko Aho teki selvityksen alueen positiivisesta rakennemuutoksesta.

Muutos oli niin raju ja nopea, että ilmiö sai runsaasti valtakunnallista huomiota. Mistä saadaan tuhatmäärin uusia osaavia tekijöitä, niin johto- ja suunnitteluhommiin kuin suorittavaan työhön?

Lounais-Suomen ihmeellä tarkoitettiin ennen kaikkea meriteollisuutta ja autonvalmistusta.

Saksalainen Meyer Werft osti vaikeuksiin ajautuneen Turun telakan seitsemän vuotta sitten. Uusi omistaja investoi Turkuun ja ohjasi sinne suurten risteilijöiden tilauksia.

Samaan korealaiseen STX-konserniin kuuluneen Rauman telakan pelastivat paikalliset rohkeat yrittäjät. Uusi RMC on ripeästi kasvanut merkittäväksi tekijäksi ja työllistäjäksi.

Valmet Automotive on haalinut uusia tekijöitä suurilla rekrykampanjoilla. Useampaan kertaan on haettu lisää satoja, parhaimmillaan jopa tuhatta.

Uudenkaupungin tehtaalla nuppiluku kasvaa entisestään, kun Mersu-autojen lisäksi aletaan koota akkupaketteja.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt Turun seudun lääketeollisuus. Se tuottaa jo miljardin euron vientitulot vuosittain. Leijonanosa kertyy Bayerin ehkäisyvalmisteista, joita viedään 130 maahan.

Lääkeklusteri vahvistuu entisestään, kun Bayer investoi 250 miljoonaa euroa uuteen tehtaaseen Turussa. Mainitussa summassa on mukana nykyisen tehtaan modernisoinnin kustannukset.

Uusi lääketehdas työllistää noin 200 ihmistä. Jo nyt Bayerin palkkalistoilla on toistatuhatta ihmistä Suomessa, suurin osa Turussa.

Maailman ehkäisypääkaupunki. Sellaiseksi Bayer Turkua kuvaa.

Bayer Nordicin toimitusjohtaja Miriam Holsteinin mukaan Suomessa on tehty jo pitkään alan huippututkimusta. Suomessa on paljon erityisosaamista ja korkea koulutustaso.

Kansainvälisen life science -yhtiön näkökulmasta Suomi on hyvä paikka investoinneille, arvioi Holstein. Hallituspuolueissa hykerreltiin, mutta kovin pitkälle meneviä yleistyksiä ei kannata yhden tapauksen perusteella tehdä.