Lukijat suhtautuvat tulevaisuuteen luottavaisesti

Kärkimedia tutki korona-ajan vaikutuksia lukijoiden asenteisiin, kulutuskäyttäytymiseen ja tulevaisuuden suunnitelmiin elokuussa.

Kaksi kolmesta vastaajasta kertoi, että loppuvuoden suunnitelmat ovat muuttuneet. Vaikkapa vapaa-ajan ulkomaanmatkoja lykätään nyt yleisesti myöhemmäksi.

Kuitenkin valtaosa ilmoitti, ettei oma taloudellinen tilanne ole muuttunut vuoden takaiseen verrattuna. Peräti 80 prosentilla vastaajista rahaa on käytettävissä vähintään saman verran kuin ennen.

Tuntemukset poikkeustilan aikana vaihtelevat. Pääosin usko tulevaan on kuitenkin vahva: 62 prosenttia vastaajista suunnittelee luottavaisin mielin tulevaa, joskin kevään rajoitustoimien toistumista pelätään.

Nämä ovat tärkeitä ja rohkaisevia tietoja.

Raha kiertää edelleen, mikä pitää yllä kysyntää ja työllisyyttä.

Kyselyn mukaan loppuvuoden ostoaikeissa esiin nousevat esimerkiksi remontointi ja kotimaan matkat. Jälkimmäinen tietysti koronarajoitusten puitteissa.

Alle 45-vuotiaita kiinnostavat muun muassa asunnon vaihtaminen sekä sijoittaminen.

Poikkeustilanne on saanut ihmiset pohtimaan omaa elämäänsä. Selvä enemmistö haluaa nyt keskittyä itselle tärkeisiin asioihin ja arvostavansa kaikkea sitä mitä heillä jo on.

Yli puolet vastaajista on tehnyt poikkeusaikana ostoksia samalla tavalla kuin aiemmin. Joka kolmas kertoi suosivansa enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita sekä paikallisia yrityksiä.

Verkko-ostamisen suosion kasvu näkyi tässäkin kyselyssä. Noin joka neljäs on ostanut netistä enemmän kuin ennen.

Korona nopeuttaa kulutustapojen muutosta. Verkkokaupan ohella nousussa ovat kotiinkuljetus- ja noutopalvelut ja tapahtumien seuraaminen suoratoistona.

Paikallisessa koronauutisoinnissa sanomalehti on lukijoille ylivoimainen ykköstietolähde, osoittaa Kärkimedian kysely. Valtakunnallisessa uutisoinnissa sanomalehden rinnalle nousevat Ylen tv-kanavat.