Medialukutaito kehittyy medioita käyttämällä

Tällä viikolla vietetään Sanomalehtiviikkoa. Viikolla pureudutaan median luotettavuuteen ja lähdekritiikkiin teemalla ”Onko tämä totta?”
Sanomalehtiviikolla on pitkä historia. Teemaviikkoja järjestettiin yksittäistapauksina jo 1970-luvulla.
Tällä viikolla vietetään Sanomalehtiviikkoa. Viikolla pureudutaan median luotettavuuteen ja lähdekritiikkiin teemalla ”Onko tämä totta?” Sanomalehtiviikolla on pitkä historia. Teemaviikkoja järjestettiin yksittäistapauksina jo 1970-luvulla. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Sanomalehtien liiton teettämän kyselyn mukaan vain prosentti yläkouluikäisistä nuorista pitää MV-lehden ja Magneettimedian kaltaisten sivustojen juttuja luotettavina. Tulos on ilahduttava.

Tämän päivän nuorten medialukutaito on paljon paremmalla tolalla kuin vaikka vielä muutama vuosi sitten. Medialukutaitoa pidetään jopa juuri nuorille tyypillisenä ominaisuutena.

Nettimaailma on iso osa nykynuorten elämää. He ovat jo oppineet käsittelemään sitä valtaisaa informaation määrää, joka netin kautta pumppautuu niin älykännyköihin, tableteille kuin tietokoneen ruutuihinkin.

Nuorten varhainen tutustuminen muun muassa visuaaliseen kuvaan on johtanut siihen, että lapset ja nuoret ovat varsin tarkkasilmäisiä havaitsemaan ja ymmärtämään esimerkiksi mainosten ja musiikkivideoiden nopeita leikkauksia.

Nuoret tiedostavat myös melko hyvin, etteivät blogit, erilaiset viihdesivustot ja keskustelupalstat välttämättä välitä asioita totuudenmukaisesti ja luotettavasti. Ongelmia aiheuttaa kuitenkin se, että nuoren on vaikea erottaa voiko johonkin juttuun luottaa vai ei.

Medialukutaito onkin paljon muuta kuin vain tietoisuutta siitä, että maailma on täynnä juttuja ja jutun kirjoittajia. Nuorten pitää opetella ymmärtämään, että monen kirjoittajan takaa saattaa löytyä asia, yhteisö, aate tms. joka ohjaa kirjoittajaa kirjoittamaan asiasta. Onko teksti tuolloin luotettavaa vai ajetaanko sillä kenties vain jonkun tahon etua?

Nuorten taidoissa on isoja eroja. Osalla on erittäin hyvät mediataidot. He ovat usein muutenkin kiinnostuneita yhteiskunnasta, hankkivat monipuolisesti tietoa ja osaavat myös kyseenalaistaa lukemaansa.

Toisaalta, nuorilta puuttuu yksi iso asia, kokemusmaailma, joka aikuisilla on. Nuorilla ei ole yhtä paljon arkielämän tuottamia kokemuksia, joihin median välittämää informaatiota voisi vertailla. Tässä mielessä nuorten medialukutaito on puutteellinen.

Parhaiten medialukutaito kehittyy käyttämällä erilaisia medioita.

Etenkin nuorten netinkäyttöä kauhistellaan. Vaikka aikuisetkin käyttävät nettiä työssään ja vapaa-ajallaan, nuorten netinkäyttö on aikuisille osin tuntematon ja aiheuttaa huolta.

Ehkä ajatus siitä, että nuoret eivät ymmärrä omaa parastaan, vaan käyttävät aikaansa kaikkeen sellaiseen, joka ei auta heitä menestymään myöhemmin elämässä, on monen vanhemman mielessä.

Kuinka moni itse asiassa tietää, mitä nuori netissä tekee? Netinkäytön rajoittaminen ei ole riittävää mediakasvatusta. Miten nuorten tekemisiä netissä arvotetaan, ellei tunneta tapoja, joilla hän on osallisena verkossa?

”Medianlukutaito onkin paljon muuta kuin vain tietoisuutta siitä, että maailma on täynnä juttuja ja jutun kirjoittajia.”