Mersun kuoret, mutta Ladan moottori

HKScan tiedotti kuukausi sitten, että vuonna 2017 valmistuneen Rauman broileritehtaan vaikeudet jatkuvat. Toimitusjohtaja Tero Hemmilän mukaan eteenpäin on menty, mutta tavoitteisiin ei päästä (LS 6.11.). Hemmilä totesi tämän korostavan investointitarvetta.

HKScan kertoi aiemmin uusivansa Rauman teurastuslinjaston. Suomen liiketoiminnasta vastaava johtaja Jari Leija puhui kehitysinvestoinnista (LS 23.1.)

Teurastuslinja uusitaan ensi vuoden alkupuolella. Kyse on noin kuuden miljoonan euron investoinnista.

Talouselämä-lehdelle Leija arvioi, että hankinnassa oli aikanaan osaamattomuutta. ”Maallikkotermein voisi sanoa, että tehtaalla on Mersun kuoret mutta Ladan moottori”, hän totesi.

Lisäsatsaus nostaa Rauman-tehtaan hinnan jo reilusti yli 120 miljoonaan euroon.

Vaikeuksista huolimatta HKScan ei kadu suurta investointiaan Lakariin. Tehdas on mahdollistanut uusien broilerituotteiden tuomisen markkinoille.

”Kovin kasvu on tullut kypsistä tuotteista. Nugetit, pihvit ja ateriakomponentit ovat kasvun avainjuttu”, kertoi Leija Talouselämälle.

Markkina kasvaa kohisten. Kananlihan kulutus on parissakymmenessä vuodessa tuplaantunut. Suomalaiset syövät keskimäärin 28 kiloa siipikarjanlihaa vuodessa.

Kasvun ennustetaan jatkuvan voimakkaana.

Tuotanto kasvaa kanssa. Rauman tehtaan kapasiteetti nousee tuntuvasti, kun uusi teurastamo pääsee vauhtiin.

Vielä enemmän broileria pukkaa marketteihin Nurmosta muutaman vuoden kuluttua. Atria rakennuttaa Etelä-Pohjanmaalle uuden tehtaan, jonka kustannusarvio on 155 miljoonaa euroa.

Osansa kasvusta aikoo napata myös Naapurin Maalaiskana, jota johtaa raumalaistaustainen Samuli Eskola. Hän vastasi HKScanin Suomen ja Baltian bisneksistä, kun Lakarin tehtaasta päätettiin.

Ruotsalaisen Scandi Standardin omistaman Naapurin Maalaiskanan liikevaihto on kasvanut, mutta toiminta on ollut tappiollista ainakin viime vuoteen saakka.