Miksei Rauma pidä rantarataa esillä?

Kävin kotikaupungissani ja huomasin lukiessani Länsi-Suomea, että pääkirjoituksessa viitattiin vastikään tehtyyn seutukaupunkiselvitykseen (Polemia-sarja 120) ja sen liikenneartikkeliin, jossa mainitaan liikenteellisesti hankalasti saavutettavista alueista. Kansantaloudellisesti tärkein niistä on selvityksen mukaan teollisuusalue Uudestakaupungista Poriin. Erityisesti artikkelissa mainitaan Rauman hankala asema.

Päätoimittaja mainitsi siihen liittyen lyhyesti arkistoihin unohdetusta ratayhteydestä Uudestakaupungista Raumalle (ja Poriin). Hienoa, että lehti nosti asian esille, koska ratahankkeen toteutuessa Rauma liittyisi elimellisesti läntisen Suomen kehityskäytävään Helsinki–Turku ja se olisi Rauman tulevan kehityksen kannalta äärimmäisen tärkeää.

Raumalla, Turulla ja Uudellakaupungilla on käsittääkseni samanlaisia intressejä ainakin merenkulun/meriteollisuuden aloilla, koska alan osaaminen keskittyy vahvasti läntiseen Suomeeni. Nopea, edullinen yhteys voisi lisätä yhteistyötä.
Myös koulutuksen/oppimisen/osaamisen alalla Raumalla ja Turulla on vankka yhteys. Yliopiston opettajankoulutuslaitos, joka luo omalta osaltaan vahvan pohjan oppimiselle ja osaamiselle, mikä on tulevaisuudessa tärkein alueiden menestymisen edellytys.

Elinkeinojen kehittämisen ja verkottumisen lisäksi nopea ratayhteys mahdollistaisi uutta työmatka- ja tavaraliikennettä eikä voi unohtaa niitä mahdollisuuksia mitä ratayhteys voisi tuoda kulttuurialalle.

Vaikka Rauma panostaakin henkilöjunayhteyden saamiseksi Tampereen suuntaan, niin Uudenkaupungin ja Turun suuntaa ei saisi unohtaa. Jos ratahanke on aikanaan haudattu kannattomana, niin asiaa pitäisi mielestäni pitää esillä, selvittää kannattavuutta ja edistää sitä kaikin tavoin. Ratahan on sähköistetty jo Uuteenkaupunkiin saakka ja siitähän ei ole kuin 40-50 kilometriä Raumalle. Eivätkä rakentamiskustannukset itäisiin ratahankkeisiin verrattuna olisi kohtuuttomia.

Ihmettelen miksi asiaa ei ole pidetty esillä Raumalla? Pitäisikö lännessä panostaa samalla tavoin kuin Itä-Suomessa? Täällä havitellaan monien kuntien toimesta oikorataa Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan, vaikka oikorata itäiseen Suomeen – Kuopioon. Iisalmeen, Joensuuhun - on rakennettu Lahden kautta jo vuosia sitten.

Yhteydet itäisessä Suomessa ja pääkaupunkiseudulle paranevat jo sillä, että rata Kouvolasta eteenpäin parannetaan. Kotkalaisetkin havittelevat rantarataa suoraan Helsingistä Kotkan seudulle.

Raumalla on aina osattu tehdä oikeita päätöksiä tiukassa paikassa. Kun telakka loppui, niin nyt on RMC ja kun valtio ei rakentanut rautatietä Raumalle, niin se tehtiin omilla rahoilla (valmistui 1897) ja myytiin valtiolle vasta vuonna 1950.

Toivottavasti Länsi-Suomi ja raumalaiset pitävät asia vireillä!

Matti Kallio

Mieleltään aina raumalainen, Kouvola

Lisää aiheesta

Nopeat kunnat syövät hitaammat kisassa