Miksi autotehtaat ovat lähteneet mukaan ”hiilidioksidihypeen”?

Kirjoittaja kysyy, ovatko sähköautot ympäristön kannalta kannattavampia kuin polttomoottoriautot.
Kirjoittaja kysyy, ovatko sähköautot ympäristön kannalta kannattavampia kuin polttomoottoriautot. Kuva: Juha Sinisalo

Moni automerkki on päättänyt lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen. Autoteollisuus, joka ennen luettiin yhdeksi maailmanlopun teollisuusalaksi, voi nyt esiintyä maailman pelastajana. Onko asia näin puhtoinen, kuin mainonta antaa ymmärtää?

Sähköautomarkkinoita edistävät CO2-kauhuisten valtioiden ja IPCC:n levittämä hysteerinen maailmanlopun propaganda. Kyse on todellakin propagandasta, sillä aukotonta tieteellistä näyttöä ilmaston vaihtelun syistä ei ole kyetty esittämään.

On vain ennustuksia ja uskomuksia, joita markkinatalous käyttää hyväkseen. Herkkäuskoisimmat ovat langenneet ansaan ja ovat valmiita maksamaan teknisesti yksinkertaisista, turvallisuudeltaan ja käytettävyydeltään melko heikkotasoisista autoistaan korkeita hintoja.

Monelle on ehkä yllätys, mutta täyssähköautojen konstruktio on merkittävästi yksinkertaisempi kuin polttomoottoriautojen. Valmistusteknisesti se tarkoittaa vähemmän monimutkaisia, hitaita ja kalliita työvaiheita, pienempää työmäärää, vähäisempää työvoimakustannusta, tuotannon nopeampaa läpimenoa.

Samassa ajassa kyetään valmistamaan markkinoille enemmän sähköautoja kuin polttomoottoriautoja. Nämä tuovat autotehtaille parempaa katetta ja suurempaa myyntimäärää eli niiden voitot kasvavat merkittävästi.

Autoteollisuuden ympäristöintoilua tukee myös se, että valtiot antavat sähköauton ostajille jopa tuhansien eurojen avustuksia. Tämä on suoranaista veronmaksajien kustantamaa markkinointitukea tälle teollisuudenalalle.

Se vähentää myös autotehtaiden markkinointitarvetta ja näin myyntikustannuksia. Tämäkin yhteiskunnan tarjoama tuki on omiaan lisäämään autotehtaiden voittoja.

Sähköautojen korkeammat myyntihinnat, pienemmät markkinointikustannukset yhdessä halvempien valmistuskustannusten kanssa on kombinaatio, jollaisesta autotehtaat eivät ennen ole uskaltaneet edes unelmoida. Nyt se tarjoillaan niille vihreältä tarjottimelta.

Volvo on tutkimuksissaan selvittänyt, että sähkömoottorin valmistamisen hiilijalanjälki on 70 prosenttia korkeampi kuin polttomoottorin. ”Viherwokeilla” on nyt tiedossa työntäyteisiä päiviä selittää tämä tutkimus mitättömäksi tai sulkea se pois mediasta.

Totuus tästä muka luontoa pelastavasta uudesta, sähköautoilulla toteutettavasta maailman pelastusoperaatiosta on täysin päinvastainen. Raju liikenteen sähköistämistahti akkuvaatimuksineen kuluttaa todella uusiutumattomia metallisia luonnonvaroja loppuun ennätysvauhtia.

Lisäksi niiden louhiminen maaperästä ja edelleen jalostaminen tuottaa paljon hiilidioksidia. Tätä luonnon lopullista tuhoamista korostaa vielä puhtaan liikennesähkön tuottajiksi unelmoitujen tuulivoimaloiden eli tuurivoimaloiden rakentamisbuumin valtava kuparintarve linjatarpeineen.

Kylmästi sanottuna autoteollisuus on kiinnostunut vain ja ainoastaan omien voittojensa kerryttämisestä ja hyvin vähän jos ollenkaan todellisesta luonnon pelastamisesta. Ahneus ohjaa toimintaa tässäkin tapauksessa.

Heikki Leino