Monet matkustaisivat junalla Helsinkiin

Rauma on sinnikkäästi pitänyt esillä mahdollisuutta palauttaa henkilöliikenne Rauman-radalle. Toistaiseksi viimeinen juna lähti Rauman rautatieasemalta 1988.

Kiskoja ei kuitenkaan rullattu. Rata on pidetty hyvässä kunnossa, koska Rauman satamalle ja metsäteollisuudelle raideyhteys on elintärkeä. Päivittäin Rauman ja Kokemäen väliä kulkee toistakymmentä tavarajunaa.

Rauman toiveet on vuosien varrella torpattu lähinnä yhdellä, joskin sitä painavammalla argumentilla: henkilöliikenne tulisi liian kalliiksi.

Rauman-radan sanotaan vievän väärään suuntaan.

Kun Raumalta lähdetään, on suuntana useimmiten Turku, Helsinki tai Pori.

Tämän takia Rauman seudun ykköstoive liikenteen suhteen on valtatie 8:n kehittäminen.

Uusi liikenneselvitys pitää toiveet hengissä. Varsin uskottavan tuntuinen selvitys osoittaa, että tärkeimmät henkilöjunat saisi sovitettua tavaraliikenteen sekaan (LS 28.5.).

Käytännössä tämä tarkoittaisi, että Raumalta ehtisi junalla paitsi Tampereelle myös Helsinkiin aamuksi. Ja takaisin pääsisi työpäivän jälkeen.

Nyt nämä matkat ”isolle kirkolle” tehdään joko omalla autolla tai bussilla Turun-moottoritien kautta. Juna ei ole todellinen vaihtoehto.

Juna alkaisi kiinnostaa aivan uudella tavalla, mikäli Raumalta pääsisi Helsinkiin junalla samassa ajassa kuin nykyisin bussilla. Tämä toteutuisi Rauman tilaaman selvityksen esittämillä aikatauluilla.

Esimerkiksi: Raumalta lähtö aamuviideltä, Helsingissä kello 8.35, paluu 16.25, Raumalla iltakahdeksalta.

Selvityksen mukaan työmatkalaisia, opiskelijoita ja vapaa-ajan matkustajia löytyisi henkilöjuniin ainakin 80 000 vuosittain, mahdollisesti tuplatenkin.

Samoilla matkustajamäärillä henkilöliikenne pyörii monilla vastaavilla reiteillä Suomessa. Niillä liikenteen jatkumisen turvaa valtio ostamalla vuoroja ja velvoittamalla VR:ää ajamaan tietyt tappiolliset vuorot.

Minimitasolla, 3–4 vuoroa suuntaansa päivittäin, Rauman henkilöliikenteen kustannukset olisivat noin 1,7 miljoonaa euroa.