Neljä kaistaa Eurajoelta Raumalle on ainoa oikea vaihtoehto

Havainnekuva nelikaistaisesta kasitiestä Lapijoella.

Rauman ja Eurajoen välisen valtatie 8:n parantamisessa tulisi olla vain yksi vaihtoehto: neljä kaistaa Raumalta Eurajoella.

Asia on ajankohtainen nyt, kun parannusprojektin yva-selostus on nähtävillä.

Mikään muu kuin neljä kaistaa ei tule kyseeseen teollisuus- ja vientimaakunnassa.

Se myös jatkaisi jo käynnissä olevaa hyvää kehitystä kasitiellä.

Vastikään valmistunut Eurajoen ohitustie on tuonut kaivattua sujuvuutta valtatie 8:lla ajamiseen.

Toki Rauman ja Eurajoen osuudelle on esitetty useita muitakin parannusvaihtoehtoja yva-selostuksessa.

Ne vaihtelevat vähäisistä parannuksista jatkuvan ohituskaistatien kautta neljään kaistaan.

Olisi epäonnistuminen, jos muuhun kuin viimeksi mainittuun joudutaan tyytymään.

Rauman seudun edunvalvojat ja maakunnan kansanedustajat saavat laittaa kaiken peliin, että tavoite neljästä kaistasta saavutetaan.

Hankkeen toteutus on vasta hamassa tulevaisuudessa. Silti tämän hetken vaihe eli yva-kommentointi on merkittävä.

Sen yhteydessä valitaan se vaihtoehto, joka etenee jatkosuunnitteluun. Siksi nyt on paikka, jolloin pitää pystyä vaikuttamaan.

Suunnitteluprosessi on moniportainen vielä tämänkin jälkeen. Yvaa seuraa hankkeen yleissuunnitelma ensi vuonna.

Tiesuunnitelma on vielä viimeinen vaihe ennen kuin rakentaminen voi alkaa.

Aiemmin valtion viranomainen on arvioinut, että aikahaarukka toteutukselle voisi häämöttää jossain 6–10 vuoden päässä.

Toki ensin tarvitaan rahoitus. Ilman sitä eivät pitkällekin edenneet ja suunnitellut hankkeet etene toteutukseen.

Sen sai esimerkiksi Laitila karvaasti todeta oman risteyshankkeensa kohdalla. Toteuttamiselle ei ole esteitä ja tiesuunnitelma on valmis.

Paikkaa Väyläviraston investointiohjelmassa ei Laitilalle vain heru. Näin ei saa käydä Rauman ja Eurajoen hankkeelle.

”Nyt on paikka, jolloin pitää pystyä vaikuttamaan.”