Nukkumatti hukassa

Pitkä hellejakso on vaikuttanut varmasti yleisen tuskaisuuden lisäksi myös monen yöuniin. Uni ei tule, kun hiki kuplii karpaloina otsalla ja yöpaita liimautuu vartaloon. Sopivaa asentoa ei löydy ja pikkuhiljaa mieleen hiipii paniikki – herätys on jo muutaman tunnin kuluttua.

Erilaisista unihäiriöistä kärsii vuoden aikana joka kolmas aikuinen. Joka kymmenes on kärsinyt oireista pitkäkestoisesti vähintään kuukauden ajan. Unettomuushäiriöt voivat koskettaa ketä tahansa, mutta tavallisempaa se on naisilla ja ikäihmisillä.

Unettomuushäiriö voi ilmetä nukahtamisvaikeutena, vaikeutena pysyä unessa tai unen virkistävyyden heikentymisenä tai näiden oireiden erilaisina yhdistelminä. Häiriöön liittyy lisäksi se, että unettomuus tuottaa huolta tai päiväaikaisia oireita tai vaikuttaa arkielämän toimintoihin.

Uneton kärsii väsymyksestä pitkin päivää.

Terveellä aikuisella syvän unen univaiheet painottuvat alkuyöhön, minkä jälkeen uni kevenee. Käytyään vuoteeseen nukkumista varten aikuinen nukahtaa viimeistään 30 minuutin kuluttua.

Aikuinen heräilee unestaan lyhyesti hereille useita kertoja. Valveillaolo minuutteja kertyy muutamia. Läheskään kaikki eivät edes tiedosta öistä havahtumista.

Ihmisten unentarve vaihtelee. Toiselle riittää hyvin viisi tuntia unta, kun taas toinen vaatii yhdeksän. Unen määrällinen tarve onkin yksilöllinen ja pitkälti perintötekijöiden säätelemä. Yleensä aikuiselle riittää 7–9 tuntia unta.

Nukkumiseen käytetty aika ei lyhene merkittävästi aikuisiällä, mutta unen laatu heikkenee ihmisen vanhetessa.

Terveelliset elintavat auttavat nukkumaan paremmin. Keskeistä on ajanhallinta sekä ravitsemuksen ja liikunnan terveellisyys. Aina kotikonstit eivät kuitenkaan toimi. Silloin pitää hakea apua vaikkapa unikoulusta.

Monissa terveyskeskuksissa toimii jo unikoulu. Niissä unen hallitsemista ohjataan erilaisin lääkkeettömin keinoin. Ryhmissä keskustellaan, pohditaan mieleen nousevia kysymyksiä ja jaetaan kokemuksia. Tietysti pidetään myös unipäiväkirjaa.

Suurin osa unikoululaisista saa pysyvää apua yöllisiin ongelmiin, eikä turhia unilääkkeitä tarvitsekaan enää napsia.