Nyt kannattaisi kalastaa nuoria

Puolueiden kannattaisi keskittyä entistä enemmän nuorten, alle 30-vuotiaiden äänestäjien houkuttelemiseen uurnille.

Vielä olisi aikaa kohentaa kampanjastrategiaa, koska vaalit siirtyivät parilla kuukaudella.

Erityisesti korona-ajan virtuaaliset kampanjointitavat tulisi nyt viimeistään ottaa käyttöön täydellä teholla.

Vain harva nuorista on kiinnostunut kasvotusten tapahtuvista kohtaamisista kuten puolueiden perinteisistä toritapahtumista.

Vain 12 prosenttia vastaajista nosti erilaiset tapahtumat esiin, kun valtion nuorisoneuvosto teetti tutkimuksen 18–29-vuotiaille äänestäjille.

Tässä on myös puolueille ja ehdokkaille pohdinnan paikka. Tarjotako yhtä ja samaa kampanjatapaa kaikille äänestäjille vai kannattaisiko hieman räätälöidä?

Tutkimus paljasti, että 75 prosenttia nuorista haluaa tietoa vaaleista ja ehdokkaista sosiaalisesta mediasta. Vaalikoneet koki myös tärkeäksi tiedonlähteeksi 66 prosenttia vastaajista.

Puolueille luulisi olevan tärkeä tieto, miten nuoria kannattaa lähestyä.

Tämä erityisesti siksi, että tutkimuksen nuorista vain 54 prosenttia ilmoitti äänestävänsä varmasti. Melko varmasti äänestää 32 prosenttia.

Potentiaalista äänestäjäkuntaa siis löytyisi maamme nuorisosta, kunhan heitä siihen vain aktivoisi.

Sosiaalinen media on mahdollisuus tavoittaa myös heitä, jotka vielä empivät äänestämistä tai äänestämättä jättämistä. Uudet virtuaaliset kampanjatavat ovat täsmäase.

Mielenkiintoinen tieto on sekin, että nuorten äänestäjien puoluekartta poikkeaa koko äänestäjäkunnan kartasta.

Kokoomus ja vihreät ovat nuorten äänestäjien suosikeita 25 prosentin kannatuksella kumpainenkin. Perussuomalaisten osuus oli 15 prosenttia.

Hallituspuolueista SDP:n, keskustan ja vasemmistoliiton menestyminen oli selvästi heikompaa. Kukin keräsi 9 prosentin kannatusosuuden.

Vasemmistopuolueet ja vihreät ovat nuorten naisten mieluisimmat vaihtoehdot, kun taas keskustalaiset ja oikeistolaiset puolueet saavat eniten kannatusta miehiltä.