Nyt tankataan aurinkovitamiinia

D-vitamiinia pidetään yhtenä tärkeistä terveyteen vaikuttavista tekijöistä, johon voimme vaikuttaa itse. Suomessa D-vitamiinia saadaan varastoon kesäaikaan, mutta sen pitoisuus laskee pimeinä talvikuukausina, eivätkä kesän aikana kertyneet varastot yksinään riitä ylläpitämään pitoisuutta riittävänä.

Talviaikaan vitamiinia suositellaankin otettavan suoraan purkista.

Tuore tutkimus kertoo, että suomalaisten aikuisten D-vitamiinitasot ovat nousseet selvästi viimeisten vuosikymmenien aikana. Suotuisaa kehitystä selittävät kansalliset D-vitamiinisuositukset mutta myös elintarvikkeiden täydennysohjelma, jonka myötä D-vitamiinia on lisätty esimerkiksi nestemäisiin maitovalmisteisiin.

Selvimmin D-vitamiinitasot nousivat henkilöillä, joilla oli tutkimuksen alkaessa matalimmat D-vitamiinitasot.

Tulos kertoo siitä, että D-vitamiinilisät ovat erityisen tärkeitä hyvin matalien D-vitamiinitasojen ehkäisemisessä.

Edelleen tutkimus vahvisti myös sen, että kalan syönnistä on terveydellisesti hyötyä. Kalaa tulisi kuitenkin muistaa syödä vähintään se kaksi kertaa viikossa, jotta siitä olisi etua D-vitamiinin kertymistä ajatellen.

D-vitamiini tunnetaan erityisesti luustolle tärkeänä vitamiinina, ja lisäksi sen puutos on lukuisissa aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty moniin sairauksiin, kuten infektioihin, diabetekseen, syöpään ja verenkiertoelimistön sairauksiin.

Monet suomalaiset saavat hyvästä kehityksestä huolimatta edelleen liian vähän D-vitamiinia erityisesti pimeän talvikauden aikana, jolloin sitä ei muodostu luonnostaan iholla kuten kesällä.

D-vitamiinin saanti on riittävää, jos sen taso veressä on 75–120 nanomoolia/litra. D-vitamiinitaso selviää verikokeella.

D-vitamiinin puutetta on vaikea itse havaita. Se vaikuttaa terveyteen kuitenkin hyvin kokonaisvaltaisesti. Sen kaikkia vaikutuksia ei vielä edes tiedetä. Sen vuoksi D-vitamiinin merkityksestä elimistön toiminnalle tehdäänkin jatkuvasti lisää tärkeää tutkimustyötä.