Ohituskaistalla tietä ja kaavoja

Tällä hetkellä Rauma on liian helppo ja nopea ohittaa ja vähäisetkin näkymät aidan takaa ankeat, joten miksi edes piipahtaa katsomaan. “Rännin” poistaminen toisi kaupunkiimme rauhallisen ja liikenteellisesti turvallisemman ympäristön, kirjoittaa Pasi Mäenranta.
Tällä hetkellä Rauma on liian helppo ja nopea ohittaa ja vähäisetkin näkymät aidan takaa ankeat, joten miksi edes piipahtaa katsomaan. “Rännin” poistaminen toisi kaupunkiimme rauhallisen ja liikenteellisesti turvallisemman ympäristön, kirjoittaa Pasi Mäenranta. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Rauma on hieno kaupunki ja monenkin kesäturistin mielestä ns. fyysisesti lähellä, mutta psykologisesti kaukana. Valtatie 8:n kehitystyö on nyt onneksi käynnissä, mutta Rauman pitäisi hyödyntää tämä hetki siihen, että kaupungin kohdalle saataisiin ohitustie.

Jos lähtee tien päälle katsomaan miltä Rauma ohi ajavan silmin näyttää, niin ei juurikaan miltään – nekin asiat, mitkä aitojen takaa näkyvät, ovat vesitorni, rapistunut koulu, talojen kattoja ja tehtaan piiput. Tuskin kauhean vetovoimainen tekijä ”liikkuville matkaajille”.

Rauma tarvitsisi ehdottomasti ohitustien, jotta voitaisiin poistaa tuo kaupungin halkaiseva kivi-/tiili-/betoniränni.

Helposti tulee tietenkin mielikuva, että jos nykyinen kaupungin halkaiseva valtatie 8:n osuus poistettaisiin ja uusi ohitustie tulisi kauas keskustasta, niin eihän tänne kukaan tulisi.

Näin varmaan aprikoitiin myös Vaasassa aikoinaan ennen ohitustietä, mutta kappas, kaupunki kehittyikin uudella tavalla ja ohitustien varteen tuli lisää teollisuutta.

Aivan kuten muissakin kaupungeissa, ohitustie toisi varmasti teollisuutta myös Raumallekin, koska liikenneyhteydet ovat kunnossa ulkomaita myöten. Teollisuuden kasvu tarkoittaisi edelleen uusia työpaikkoja ja siten tietenkin myös verotuloja.

Tällä hetkellä Rauma on liian helppo ja nopea ohittaa ja vähäisetkin näkymät aidan takaa ankeat, joten miksi edes piipahtaa katsomaan. “Rännin” poistaminen toisi kaupunkiimme rauhallisen ja liikenteellisesti turvallisemman ympäristön.

Liikenteen melu ja päästöt vähenisivät, Nanun frisbeekenttä olisi rauhallinen ja turvallinenkin, eikä kenenkään tarvitsisi enää hakea ohi heitettyä kiekkoa valtatieltä liikenteen seasta.

Näin saataisiin aikaan yhtenäinen rauhallinen kaupunki, jossa muutoksen myötä myös valtatie-8 itäpuolen kiinteistöjen hinnat lähtisivät epäilemättä nousuun.

Antaisihan se kaupungin kehittämisellekin uusia mahdollisuuksia, kun ei tarvitsisi kaikkea suunnitella keskeltä kaupunkia kulkevan valtatie-8:n pohjalta, eikä kaupunkilaisten liikennöinti tulevaisuudessa rajoittuisi ainoastaan tien alittaviin tunneleihin.

”Aivan kuten muissakin kaupungeissa, ohitustie toisi varmasti teollisuutta myös Raumallekin.”

Kaupungissa on tavallaan kaavoituksen kehitys jäänyt valtatien ja rautatien kulmaan. Pohjoiseen mentäessä pitää väistellä rautatietä ja itään valtatietä.

Etelän puolella kaavoituksen ja kehityksen esteenä ei taida olla muuta kuin poliittinen tahto.

Pasi Mäenranta

Kuntavaaliehdokas (ps.), Rauma