Lumipyryn, rankkasateen, sumun tai liukkauden aiheuttamat vaikeat ajo-olosuhteet haastavat kuljettajaa. Viime päivinä raumanseutulaisia autoilijoita on kiusannut runsas lumi, joka on välillä pakastunut ja välillä taas muuttunut vetiseksi loskaksi.
Syksyn ja talven liukkaat kelit tuntuvat yllättävän joka vuosi myös raumalaiset.
Tänä vuonna erityisen pitkä ja lämmin syksy antoi mielikuvan siitä, että talvi on vielä pitkän ajan päässä. Lopulta tuo aika tuli päälle yhdessä yössä.
Vaihtelevat keliolosuhteet lisäävät aina liikenteen onnettomuusriskejä. Vakaat keliolot, ovat ne sitten kesäisen hyvät tai talvisen liukkaat, totuttavat kuljettajat käyttäytymään olojen mukaisesti, mutta äkillisissä kelin vaihteluissa kuljettajan käyttäytyminen ei muutu riittävästi.
Rauman seudulla sattui maanantain ja tiistain välisenä yönä useita pieniä peltikolareita. Ulosajoja oli muun muassa Raumalla, Eurajoella ja Säkylässä.
Kaikki onnettomuudet olivat kelistä johtuneita tieltä suistumisia. Monilla liikkujilla oli vielä kesärenkaat alla.
Onneksi näistä kolareista selvittiin lähinnä peltivaurioilla.
Ennakointi on paras tapa vastata vaihtuvan kelin ongelmiin. Ennakoiva kuljettaja pitää kelivaraa ja tunnistaa vaaratekijät ajoissa. Oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli muihin tiellä liikkujiin mahdollistavat turvallisen matkanteon kehnoissa ja liukkaissa kelioloissa.
Sekin kannattaa muistaa, että pelkästään pimeä vuodenaika edellyttää alempia nopeuksia, eikä tielläkään tarvitse aina olla lunta ja jäätä, että olisi liukasta.
Niin sanotulla hyvällä ajokelillä kuljettaja saa anteeksi monia tekemiään virheliikkeitä, kun taas liukkaalla tiellä virheelliset arviot kostautuvat välittömästi. Liukkaalla kelillä jarrutusmatkat pitenevät huomattavasti, eikä hyvilläkään talvirenkailla saada aikaan kesäkelin pitoa.
Jos ajat 80 km/h nopeudella kuivalla asfalttitiellä, tarvitset pysähtymiseen noin 50 metrin matkan. Lumisella tiellä pysähtymiseen 80 km/h nopeudesta tarvitaankin sitten jo lähes 50 metriä pidempi matka.