Pidemmät aukiolot kasvattavat isoja

Kauppojen aukiolot vapautettiin Suomessa neljä vuotta sitten. Lakimuutos poisti kilpailuvaltin pieniltä alle 400 neliön myymälöiltä.

Nykyisin monet suuretkin kaupat ovat auki vuoden jokaisenä päivänä, joulut ja juhannukset mukaan lukien.

Vastaavasti sadat kylä- ja lähikaupat ovat lopettaneet.

Vanha lainsäädäntö oli synnyttänyt meille Suomeen ehkä vähän keinotekoisen pienten kauppojen verkoston, joka ei vastannut markkinatalouden kysyntää, kuittaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Sunnuntaita ei enää pidetä entiseen tapaan pyhänä. Se on monelle länsimaalaiselle kauppapäivä siinä missä tiistai tai keskiviikko.

Kauppojen aukioloajat ovat lisäksi pidentyneet.

Ilmeisesti kauppa myös käy. Muuten ei kannattaisi pitää marketteja auki varhaisaamusta myöhäisiltaan – tai peräti yötä myöten.

Merkkejä suunnan kääntymisestä on vaikea nähdä, kun asiakkaat ovat tottumassa ajatukseen kuluttamisesta kellon ympäri.

Vapaammat aukiolot ovat auttaneet suuria kasvamaan suuremmiksi.

Päivittäistavarakauppa ry:n tilastojen mukaan hypermarketit – joita ovat K-citymarket, Prisma ja Pick N Pay – kasvattivat viime vuoden tammi-marraskuussa päivittäistavaran myyntiään 4,3 prosenttia.

Isojen supermarketien myynti lisääntyi reilut kolme prosenttia, pienten supermarketien vain kaksi prosenttia.

Valintamyymälöiden myynti jäi hieman edellisvuoden vastaavasta ajasta. Ja pienten myymälöiden myynti väheni nelisen prosenttia.

Kaupan alan sopimusneuvotteluissa, jotka alkoivat eilen torstaina, puhutaan myös aukioloista. Tosin eri näkökulmasta.

Ammattiliiton mukaan osa-aikatyön määrä on vain kasvanut, vaikka kauppojen aukioloaikoja on lisätty.

PAM vaatiikin täysiä työviikkoja halukkaille osa-aikaisille. Riittävät tunnit, riittävä palkka parantaisi PAMin mukaan alan vetovoimaakin.

”Suurten marketien myynti kasvoi viime vuonna taas eniten Suomessa.”