Pikimust Perjanda tuo valoa pimeyteen

Pikimust Perjanda tuo valoa ja kaivattua piristystä harmaaseen ja sateiseen marraskuuhun. Kymmenet Rakastunut Raumaan -liikkeet ovat tulevana perjantaina auki pimeästä pimeään, aamuseitsemästä iltayhdeksään.

Odotetun tempauspäivän tarjoukset julkaistaan Länsi-Suomessa torstaina.

Kuudennen kerran järjestettävä Pikimust Perjanda on Rauman oma Black Friday.

Hauskan ja mieleenpainuvan nimen lisäksi tapahtumassa on erikoista ajankohta: viikko ennen ”oikeaa” Black Fridayta.

Mistään virallisesta päivästä ei ole kyse. Amerikassa vain kiitospäivän jälkeisen perjantain alennusmyynneistä on tullut vahva kaupallinen perinne. Monen muun jenkkijutun tavoin tämä ostoshuuman päivä on vallannut koko maailman.

Ketunhäntä kainalossa raumalaistapahtuman järjestäjillä tietysti on. Taka-ajatus on ollut, että jouluostoksiin käytettävää rahaa saataisiin jäämään kotikaupungin kivijalkaliikkeisiin.

Näinä vaikeina poikkeusaikoina olisi entistä tärkeämpää saada pidettyä eurot kiertämässä paikallisesti. Tai edes kotimaassa.

Monelle liikkeelle joulu on äärimmäisen tärkeä. Kaupan Liiton tilastojen mukaan joulusesonki lisäsi viime vuonna kotitalouden normaalikulutusta keskimäärin 260 eurolla.

Onnistuneella joulusesongilla turvataan paikallisen palvelun jatkuminen.

Se ei ole itsestäänselvyys. Kuluttajien lompakolle kurottavat myös naapurikaupunkien kauppakeskukset sekä nettikaupat, jotka vievät rahaa pois omalta seudulta.

Varsinkaan kansainvälinen nettikauppa ei juuri verotuloja Suomeen jätä ja voitot ainakin menevät ulkomaille.

Pakettijakelijat ja Posti odottavat Black Fridaysta alkavan kaikkien aikojen verkkokauppasesongin.

Korona on vauhdittanut siirtymistä nettiostamiseen. Kyse lienee vahvasta trendistä, joka ei hevin käänny.

Kivijalkaliikkeille on silti paikkansa. Palvelulla ja asioinnin helppoudella on arvonsa.

Mutta nettikauppahan vasta helppoa on? Ostaminen hoituu kyllä kotisohvalta, mutta tavara pitää yleensä kuitenkin hakea jostain – ja usein myös vaihtaa tai lähettää takaisin.