Pullo palautuu lähes aina kiertoon

Tänä vuonna juhannusta saatiin viettää ennätyslämpimässä säässä. Monet viettivät keskikesän juhlaa muun muassa mökeillä. Mökille kärrättiin kassikaupalla ruokaa ja juomaa.

Juhannuksen jälkeen takaisin kotiin kulkeutui lähinnä erilaista jätettä sekä panttipulloja ja -tölkkejä.

Pullonpalautusautomaateilla lienee siis alkuviikolla vilskettä.

Suomalaisista jopa 85 prosenttia palauttaa kaikki pantilliset pullot ja tölkit kiertoon. Tuo luku tekee meistä maailman huippuja juomapakkausten kierrättämisessä.

Tärkein motivaattori palauttamiselle on yhä useammalle ympäristösyyt. Pantti on kuitenkin edelleen enemmistölle (52 %) se tärkein syy pullojen ja tölkkien palauttamiselle

Ympäristötietoisuus näkyy juomapakkausten palauttamisinnon lisäksi myös kaikessa muussa kierrätyksessä, ja etenkin muovin kierrätys on noussut seitsemässä vuodessa merkittävästi, selviää Suomen Palautuspakkaus Oy:n (Palpa) huhtikuussa teettämästä tutkimuksesta.

Pullojen ja tölkkien palauttaminen onkin järkevää, sillä juomapakkauksen vieminen palautusautomaattiin antaa sille lähes ikuisen elämän. Automaattiin palautettujen pullojen ja tölkkien materiaalista tehdään uusia pulloja ja tölkkejä. Näin juomapakkauksiin käytetyt raaka-aineet kiertävät lähes ikuisesti.

Palpa on toteuttanut vastaavan kyselyn myös vuosina 2015 ja 2020. Kierrätys on seitsemän vuoden aikana kasvanut hurjasti, ja suurin muutos on tapahtunut muovin kierrättämisessä. Tänä vuonna vastaajista jopa 73 prosenttia kertoi kierrättävänsä kaiken tai melkein kaiken muovin, kun kaksi vuotta sitten näin vastasi 61 prosenttia ja vuonna 2015 vain 30 prosenttia suomalaisista.

Yleisimmin suomalaiset kotitaloudet palauttavat pantillisia juomapakkauksia muutaman kerran kuussa. Jokaisen kaupassa käynnin yhteydessä juomapakkauksia palauttaa 10 prosenttia kotitalouksista.

Suomessa on lähes 4 000 palautusautomaattia, joihin viime vuonna palautettiin noin 2,2 miljardia pantillista juomapakkausta.

Vuonna 2021 pakkauksista jo huimat 96 prosenttia palautui kiertoon.