Rauma on valmiiksi vartin kaupunki

Perinteisessä kaupunkisuunnittelussa asuminen, työ, palvelut ja harrastukset ohjattiin eri alueille.

Rauma ei ole ihan tyylipuhdas esimerkki, sillä kaupunki ja maalaiskunta vastasivat pitkään omista kaavoistaan. Kaupunki sijoitti teollisuutta alueensa laidoille, maalaiskunta asuntoalueita kaupungin rajan tuntumaan.

Autoilijan ääni kumminkin kuului ja painoi kaavoituksessa. Viihtyisyys ja turvallisuus eivät olleet yhtä korkeassa kurssissa.

Tänään ihmetyttää kuinka leveitä ”maanteitä” tehtiinkään takavuosina kaupunkien asuntoalueille. Autolla piti päästä lujaa, ja suorinta tietä, töihin, kauppaan tai vaikka Äijänsuolle.

Vartin kaupunki on nykyisin usein kuultu termi kaupunkisuunnittelussa.

Suunnittelufirma Rambollin kokoaman asiantuntijaraportin mukaan ihmiset arvostavat yhä enemmän sitä, että arjen palvelut, työ, harrastukset ja luonto ovat lähellä kotia – viidessätoista minuutissa saavutettavissa kävellen, pyöräillen tai julkisilla.

Raumalla tuo tavoite toteutuu monen kaupunkilaisen kohdalla. Paikallisbusseja tosin kulkee harvakseltaan, eikä olennaista parannusta liene luvassa.

Monet kuntakeskukset ovat hiljentyneet. Ensin keskustoja näivettivät kaupunkien laidoille rakennetut suuret marketit ja kauppakeskukset, nyt myös verkkokaupan kasvava suosio.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää pitää keskustojen vetovoiman kannalta elintärkeänä, että kauppoihin pääsee myös autolla.

Hän uskoo, että autoilijoita huokuttaisi tulla keskustaan, jos lauantain ja sunnuntain paikoitus kadunvarsilla olisi sallittua ja ilmaista.

Raumalla tämäkin tavoite toteutuu, eikä vain viikonloppuisin, vaan ihan joka päivä.

Edellä kuvatut näkökulmat ovat kumpikin oikeita ja perusteltuja. Tällä seudulla hyvään arkeen tarvitaan myös omia autoja, ja niille löytyy fiksuilla ratkaisuilla reittinsä ja paikkansa.

Kaupungin kaduilla, etenkin keskustassa, ajonopeuksia voidaan edelleen laskea. Mutta samaan aikaan pidempien matkojen pitäisi lyhentyä: tunnissa Turkuun, puolessa Poriin.