Raumalaismurtajista tuli murheenkryynejä

Pääkirjoitus

Fennica, Nordica ja Botnica ovat raumalaisen laivanrakennuksen ylpeydenaiheita. 1990-luvulla Rauman telakalla rakennetut monitoimimurtajat edustivat uutta uljasta aikaa.

Sen sijaan, että jäänmurtajat makaisivat suvet tyhjänpantteina – ja vieläpä paraatipaikalla maan pääkaupungin keskustassa – ne voisi lähettää rahakkaisiin kesäduuneihin esimerkiksi öljybisnekseen.

Rauman telakalle monitoimimurtajat olivat merkittävä uusi avaus. Jäänmurtajia ei ollut ennen täällä rakennettu. Hollmingin ja Repolan kimpasta syntyneelle Aker Finnyardsille laivatilaukset olivat ylipäätään elintärkeitä.

Ensimmäisten monitoimimurtajien potkurilaitteet olivat vahva näyttö myös Aquamaster-Raumalle (myöhemmin Rolls-Royce, nyt Kongsberg Maritime).

Konsepti pelitti pitkään, mutta viime vuodet ovat olleet vaikeita. Valtionyhtiö Arctia ei enää ole saanut vuokrattua monitoimimurtajia offshore-keikoille.

Monitoimimurtajat muuttuivat murheenkryyneiksi, sillä päätehtävässä jäänmurrossa ne häviävät perinteisille murtajille. Siksi Fennica ja Nordica yleensä lähtevät viimeisinä liikkeelle talvisin. Botnica myytiin Viroon jo seitsemän vuotta sitten.

Kolmeen vuoteen Fennicalle ja Nordicalle ei ole saatu pitkäaikaisia kansainvälisiä rahtauksia ja henkilöstöä on jouduttu lomauttamaan.

Arctian vuosikertomuksessa todetaan, että näkymät ovat heikot, eikä yhtiö aio jatkaa monitoimimurtajien offshore-toimintaa nykyisellä liiketoimintakonseptilla.

Jäänmurtosopimus Väylän kanssa monitoimimurtajilla on vuoteen 2025 saakka.

Jäänmurtajia tarvitaan edelleen, vaikka ilmasto lämpenee. Viime vuonnakin Suomen kaikki kahdeksan murtajaa olivat parhaimmillaan kuukauden yhtä aikaa jäänmurrossa.

Suomen jäänmurtajista Voima on vuosimallia 1954, Urho 1975, Sisu 1976 ja niin edelleen. Hallitusohjelmassa mainitaankin tarve uudistaa kalustoa, mahdollisesti yhdessä Ruotsin kanssa.

Siinä voi olla RMC:lle markkinarakoa.

”Hallitusohjelmassa mainitaan tarve uudistaa jäänmurtajakalustoa.”